ћетодика первичной профилактики >>>

ѕравление ”ј—¬:

ѕрезидент Ч
јнатолий якобчук
anatoliy@un.kiev.ua

»сполнительный директор Ч
ќлена  учерук
elena_kucheruk@afew.org

ћенеджер Ч
 сени¤ Ўаповал
uhra-shapoval@ukr.net

„лены правлени¤:

Ќиколай √агаркин
gagarkin@blago.mk.ua

јндрей ћикитин
solidarity@itc.if.ua

ƒенис “ерещенко
dolya@sat.poltava.ua

ќксана »льченко
office@wayhome.org.ua

–евизионна¤ комисси¤:

“амара “рецка¤
pace@vcity.sumy.ua

Ћариса ¬ысоцка¤
victoria@infocom.km.ua

јндрей ѕротопопов
antiaids@pi.net.ua

јльманах Ђ—нижение вреда в ”краинеї специальный выпуск Ђѕервична¤ профилактикаї

Ѕлагод≥йний неур¤довий ‘онд
У÷ентр соц≥ально-психолог≥чноњ ≥нформац≥њ У”с≥ разомФ (м.Ћьв≥в)
√алина  ам≥нська

Ќа правах рукопису

ћетодика роботи
з групами п≥дл≥тк≥в шк≥льного в≥ку
з проф≥лактики ¬≤Ћ/—Ќ≤ƒу та проблем, ¤к≥ з цим повТ¤зан≥, а саме: наркоман≥њ, небезпечноњ сексуальноњ повед≥нки тощо

ћета: на основ≥ достов≥рноњ ≥нформац≥њ та форм ≥ метод≥в груповоњ роботи формуванн¤ св≥домого вибору безпечних форм повед≥нки з огл¤ду на ¬≤Ћ/—Ќ≤ƒ, попередженн¤ залежностей (наркоман≥¤, алкогол≥зм тощо), небезпечноњ сексуальноњ повед≥нки, хвороб, що передаютьс¤ статевим шл¤хом, а також формуванн¤ розум≥нн¤, що ¬≤Ћ/—Ќ≤ƒ - це проблема кожного, а не т≥льки найб≥льш уразливих щодо нього груп населенн¤ (наркомани, представники секс-б≥знесу, ≥нш≥), у звТ¤зку з цим - в≥дношенн¤ до ¬≤Ћ-позитивних ¤к до звичайних член≥в нашого сусп≥льства.

ќбгрунтуванн¤ мети:
—еред крањн —х≥дноњ ™вропи та крањн колишнього –ад¤нського —оюзу ”крањна з огл¤ду на ¬≤Ћ займаЇ особливе м≥сце, оск≥льки темпи поширенн¤ ¬≤Ћ в ”крањн≥ в останн≥ роки в к≥лька раз≥в випереджають ≥нш≥ крањни, про ¤к≥ йдетьс¤.
“ому проблема первинноњ проф≥лактики ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу набуваЇ особливого значенн¤. ¬плив на усв≥домленн¤ сусп≥льством того, що проблеми ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу стосуютьс¤ не т≥льки найб≥льш уразливих груп населенн¤ (споживач≥в наркотик≥в, прац≥вник≥в секс-б≥знесу), - нагальна потреба.
÷е твердженн¤ набуваЇ особливого значенн¤ стосовно п≥дл≥тк≥в, ¤к≥ будуть жити в сусп≥льств≥, де ¬≤Ћ-≥нфекц≥¤ стане буденним ¤вищем. –озум≥нн¤ проф≥лактики ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу серед п≥дл≥тк≥в (школ¤р≥в), з нашоњ точки зору, зводитьс¤ загалом до визнанн¤ та розум≥нн¤ того, що ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒ стосуЇтьс¤ кожного, що здоровТ¤ чи нездоровТ¤ з огл¤ду на ¬≤Ћ залежить в≥д кожного особисто.

« нашоњ точки зору, оск≥льки проблеми ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу в шк≥льному курс≥ У¬алеолог≥¤Ф викладен≥ недостатньо повно, ¤к доповненн¤ цього курсу, доц≥льно вир≥шенн¤ проблем проф≥лактики ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу перенести в менш структурован≥ групи, н≥ж клас, та поЇднати абстрактн≥ в≥домост≥ про ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒ ≥з досв≥дом та емоц≥йними переживанн¤ми п≥дл≥тк≥в.
≤снуЇ к≥лька об`Їктивних причин дл¤ початку осв≥ти та проф≥лактики ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу в середн≥х та старших класах школи. «важаючи те, що ¬≤Ћ-≥нфекц≥¤ вже стала нев≥д`Їмною частиною нашого житт¤, безумовно, б≥льш≥сть п≥дл≥тк≥в вже чули про ¬≤Ћ ≥ —Ќ≤ƒ ≥з засоб≥в масовоњ ≥нформац≥њ чи розмов дорослих, однол≥тк≥в. ќсв≥чен≥ доросл≥, ¤к≥ мають добре розроблений, придатний дл¤ шк≥льного в≥ку навчальний матер≥ал, зможуть допомогти п≥дл≥ткам краще засвоњти ≥нформац≥ю про —Ќ≤ƒ, людей, що живуть ≥з ¬≤Ћ/—Ќ≤ƒом, допоможуть розвинути навички, необх≥дн≥ дл¤ п≥дтриманн¤ здорового способу житт¤, вплинути на розум≥нн¤ особистоњ в≥дпов≥дальност≥ за свою повед≥нку та њњ насл≥дки. ќск≥льки п≥дл≥тки за своЇю природою допитлив≥ та критичн≥, у них природно виникають запитанн¤ стосовно ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу, наприклад Фяк можна (не можна) заразитис¤?Ф, У„и буде —Ќ≤ƒ у моњх батьк≥в чи в мене?Ф тощо. ≤нформац≥¤, ¤ку несе ц¤ методика, допоможе п≥д час зан¤ть розв≥¤ти страхи, непорозум≥нн¤, хибн≥ у¤вленн¤ щодо ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу. ¬ умовах, коли зб≥льшуЇтьс¤ к≥льк≥сть людей, ¤к≥ живуть ≥з ¬≤Ћ, ц≥лком можливо, що п≥дл≥ток матиме контакти з кимось ≥з таких людей. ÷¤ методика дасть можлив≥сть сформувати ставленн¤ до ¬≤Ћ-≥нф≥кованих ¤к до звичайних людей.

ќкр≥м того, оск≥льки за де¤кими джерелами 50 в≥дсотк≥в украњнськоњ молод≥ до 16 рок≥в вже маЇ сексуальний досв≥д ≥ здеб≥льшого в≥ддаЇ перевагу незахищеним сексуальним контактам, то наданн¤ п≥дл≥ткам грунтовних, виважених, обТЇктивних знаннь, розвиток навичок щодо прийн¤тт¤ життЇво важливих р≥шень та психолог≥чна п≥дтримка в цьому допоможе п≥дл≥ткам визначитис¤ в питанн¤х, повТ¤заних ≥з першим сексуальним, алкогольним, наркотичним тощо досв≥дом.

¬икористанн¤ данноњ методики дозволить тим, хто займаЇтьс¤ проф≥лактикою ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу в п≥дл≥тковому середовищ≥ (психологам, вчител¤м, медичним прац≥вникам, прац≥вникам правоохоронних орган≥в, представникам громадських орган≥зац≥й, ≥ншим) застосовувати ≥нш≥, н≥ж традиц≥йн≥ (лекц≥њ), прийоми та методи дл¤ активац≥њ р≥зних вид≥в, стил≥в, п≥дход≥в до проблеми навчан¤ та засвоЇнн¤ новоњ ≥нформац≥њ стосовно ¬≤Ћ. ¬икористанн¤ ц≥Їњ методики дозвол¤Ї зосередити увагу на п≥дл≥тку (його досв≥д≥, знанн¤х, думках, переживанн¤х, емоц≥¤х) ≥ передбачаЇ ≥ндив≥дуальний п≥дх≥д у поЇднанн≥ з роботою в малих групах. ћетодика використовуЇ на основ≥ груповоњ динам≥ки елементи психодрами, мистецтво мовленн¤, в≥зуал≥зац≥њ, аспекти зростанн¤ мотивац≥њ (впливу на нењ) щодо розвитку особистост≥.

÷≥льова група: ѕ≥дл≥тки шк≥льного в≥ку (13 - 16 рок≥в).

ѕринципи побудови: ћетодика передбачаЇ вступну дискус≥ю (зан¤тт¤ є 0), опитуванн¤ та дес¤ть групових зан¤ть (зан¤тт¤ є 1-10), пром≥жн≥ опитуванн¤, заключне опитуванн¤.  ожне зан¤тт¤ включаЇ дискус≥йну частину (тему дл¤ обговоренн¤), ≥нформуванн¤, гру (рольову гру, завданн¤ на асоц≥ац≥њ, письмов≥ бл≥ц-завданн¤), домашнЇ завданн¤ (роздуми на певну тему). ƒл¤ кожного зан¤тт¤ передбачена ≥нформац≥йна п≥дтримка: друкована ≥нформац≥йна п≥дб≥рка дл¤ тренер≥в (тих, хто проводить групов≥ зан¤тт¤) ≥ друкована ≥нформац≥¤ дл¤ п≥дл≥тк≥в.

ќбгрунтуванн¤ вибору саме такоњ форми роботи. ќск≥льки ≥нформац≥¤ ¤к така з плином часу забуваЇтьс¤, акцент робитьс¤ на особист≥сн≥ емоц≥йн≥ переживанн¤ в звТ¤зку з певною ≥нформац≥Їю та обговоренн¤ особистого досв≥ду та роздум≥в щодо певних ситуац≥й ≥ проблем, що можливо дос¤гти використовуючи форми та методи груповоњ роботи.

”часть у проведенн≥ груповоњ роботи передбачаЇ особистий св≥домий виб≥р набутт¤ знань, з одн≥Їњ сторони, за допомогою ≥нших, з ≥ншоњ, ви¤вл¤ючи своњ власн≥ думки, почутт¤, емоц≥њ щодо певних питань, ¤вищ, ситуац≥й тощо.

√рупова робота базуЇтьс¤ на наступних принципах: в≥дверт≥сть, мовленн¤ в≥д свого ≥мен≥ та про власний досв≥д, почутт¤, враженн¤; доброзичлив≥сть, неупереджен≥сть щодо ≥нших учасник≥в групи, можлив≥сть ус≥м висловити свою точку зору, можлив≥сть обговорити вс≥ точки зору, право кожного учасника припинити обговоренн¤ певного питанн¤. ќкр≥м того, важливим принципом Ї конф≥денц≥йн≥сть, тобто в≥домост≥ про особистий досв≥д, емоц≥њ, переживанн¤ не повинн≥ виходити за меж≥ групи.

√руповою роботою керуЇ тренер (краще, ¤кщо працюють два тренери), ¤ким може будь-¤ка особа, ¤ка маЇ навички проведенн¤ груповоњ роботи та базову ≥нформац≥ю щодо проблеми, ¤ку вир≥шуЇ група. “ренер приймаЇ таку саму участь в робот≥ групи, ¤к ≥ ≥нш≥ њњ учасники. ƒоц≥льно, щоб тренером була особа, ¤ка незнайома (чи поверхово знайома) з учасниками групи, щоб запоб≥гти упередженому ставленню до когось з учасник≥в ≥ сприймати њх та њхн≥ вислови такими, ¤к≥ вони Ї п≥д час проведенн¤ групового зан¤тт¤. ƒоц≥льно, з нашоњ точки зору, дл¤ впровадженн¤ ц≥Їњ методики застосувати метод ротац≥њ шк≥льних психолог≥в, а також залучати представник≥в громадських орган≥зац≥й, ¤к≥ мають в≥дношенн¤ до проблеми, ≥ студент≥в вуз≥в.

” групов≥й робот≥ за ц≥Їю методикою використовуютьс¤ певн≥ форми та методи, а саме: дискус≥¤, опитуванн¤ (первинне, пром≥жн≥, заключне), ≥нформуванн¤, гра (рольова гра, завданн¤ на асоц≥ац≥њ, письмов≥ бл≥ц-опитуванн¤), домашнЇ завданн¤ (роздуми на певну тему).

ƒискус≥¤ передбачаЇ обм≥н думками на певну тему. «авданн¤м тренера Ї дати можлив≥сть учасникам висловитис¤, в раз≥ виникненн¤ суперечливих тверджень, дати можлив≥сть груп≥ розгл¤нути кожне з них, сам≥й визначити, ¤ке з них хибне, а ¤ке правдиве. ј також простежити, наск≥льки повно розгл¤даЇтьс¤ тема, чи в потр≥бному напр¤му, впливати на дискус≥ю з огл¤ду на це. ƒл¤ тренера важливо побачити особливе поводженн¤ когось з учасник≥в групи при обговоренн≥ певноњ теми, роз≥братис¤ в причинах цього та спробувати поговорити про це наодинц≥. ѕитанн¤, ¤к≥ обговорюютьс¤ п≥д час дискус≥њ стануть основою дл¤ ≥нформац≥йноњ частини, дадуть можлив≥сть тренеру побачити, на що необх≥дно звернути особливу увагу в подальших зан¤тт¤х.

ќпитуванн¤ в межах ц≥Їњ методики проводитьс¤ к≥лька раз≥в, кожне з них анон≥мне, результати опитуванн¤ пов≥домл¤ютьс¤ учасникам групи т≥льки за бажанн¤м ус≥Їњ групи. ѕервинне опитуванн¤ маЇ за мету ви¤вити р≥вень по≥нформованост≥ щодо проблем ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу. ѕром≥жн≥ опитуванн¤ провод¤тьс¤ п≥сл¤ зак≥нченн¤ зан¤ть за певною проблематикою та вм≥щують суто ≥нформац≥йн≥ питанн¤. «аключне опитуванн¤ вм≥щуЇ питанн¤ стосовно вс≥х проблем, ¤к≥ розгл¤далис¤ групою, акцент робитьс¤ на проблемах вибору повед≥нки та особист≥сн≥ ц≥нност≥.

≤нформуванн¤ проводитьс¤ на кожному зан¤тт≥ та стосуЇтьс¤ проблеми, що розгл¤даЇтьс¤. ≤нформуванн¤ може бути прихованим та ¤вним, перевагу необх≥дно надавати першому. ѕри проведенн≥ ≥нформуванн¤ тренер повинен оперувати виваженою та достов≥рною ≥нформац≥Їю, називати джерела ц≥Їњ ≥нформац≥њ, не бо¤тис¤ визнати того, що чогось не знаЇ, а також уникати категоричних тверджень.

√ра використовуЇтьс¤ на кожному зан¤тт≥ ¤к форма емоц≥йного засвоЇнн¤ (чи переживанн¤) певноњ ≥нформац≥њ.

–ольова гра передбачаЇ роботу учасник≥в групи за певними вигаданими (на перший погл¤д) сценар≥¤ми та передбачаЇ ви¤вленн¤ особистих стереотип≥в повед≥нки, ц≥нн≥сних установок тощо. ќбовТ¤зковим Ї обговоренн¤ гри з акцентуванн¤м на думках, переживанн¤х, почутт¤х, емоц≥¤х, ¤к≥ виникли в учасник≥в групи п≥д час гри.

«авданн¤ на асоц≥ац≥ю передбачаЇ створенн¤ кожним учасником групи асоц≥ативного ланцюжка, повТ¤заного з певним ¤вищем, пон¤тт¤м, ситуац≥Їю, њхнЇ обговоренн¤ з метою по¤снити асоц≥ац≥ю рац≥ональними знанн¤ми чи досв≥дом.

ѕисьмов≥ бл≥ц-опитуванн¤ використовуютьс¤ дл¤ швидкого ви¤вленн¤ думок, почутт≥в, знань щодо певних проблем ≥ створюють умови, щоб уникнути ман≥пулюванн¤ з≥ сторони учасник≥в групи.

ƒомашнЇ завданн¤ включаЇ в себе роздуми на певну тему. “ренер повинен в≥дсл≥дковувати емоц≥йн≥ моменти обговоренн¤ цих роздум≥в учасниками групи, щоб зТ¤сувати, коли учасник групи говорить те, що потр≥бно, а коли те, що в≥н д≥йсно вважаЇ.

”сп≥шне використанн¤ ц≥Їњ методики можливе за умови створенн¤ атмосфери дов≥ри, поваги, толерантного ставленн¤ один до одного м≥ж вс≥ма учасниками групи, в тому числ≥ тренера.

ќч≥куван≥ результати:
ўодо безпосередньоњ мети:
Х привернути увагу до ¬≤Ћ;
Х вплив на формуванн¤ думки, що ¬≤Ћ стосуЇтьс¤ кожного;
Х надати та закр≥пити достов≥рну ≥нформац≥ю стосовно ¬≤Ћ ≥ проблем, що з ним повТ¤зан≥;
Х закр≥пити розум≥нн¤ пон¤тт¤ Уризиковн≥ форми повед≥нкиФ,
Х визначити та на емоц≥йному р≥вн≥ закр≥пити пон¤тт¤ Унеризиковн≥ форми повед≥нкиФ;
Х стосовно сексуальноњ повед≥нки сформувати розум≥нн¤ особистоњ в≥дпов≥дальност≥ за насл≥дки сексуальноњ повед≥нки, њњ вплив на подальше житт¤ загалом,
Х стосовно залежностей, особливо наркотичноњ, закр≥пити розум≥нн¤ психолог≥чноњ та ф≥зичноњ залежност≥, вплинути на розум≥нн¤ насл≥дк≥в залежностей;
Х вплинути на св≥домий виб≥р безпечних форм повед≥нки з огл¤ду на ¬≤Ћ;
Х вплинути на в≥дношенн¤ до ¬≤Ћ-позитивних ¤к до звичайних людей.
ўодо повед≥нки та емоц≥й загалом:
Х вплинути на розум≥нн¤ того, що кожний несе в≥дпов≥дальн≥сть за свою повед≥нку та њњ насл≥дки перед собою та сусп≥льством;
Х вплинути на формуванн¤ життЇвих ц≥нностей, њхнього усв≥домленн¤ ¤к важлив≥шого важел¤ житт¤,
Х надати навички сп≥лкуванн¤, заснован≥ на поваз≥ до думок ≥ почутт≥в ≥нших,
Х надати навички конструктивного п≥дходу до вир≥шенн¤ особистих проблем ≥ прийн¤тт¤ особистих р≥шень.

ќкр≥м того, необх≥дно передбачити, що ефективне використанн¤ ц≥Їњ методики може в подальшому перетворити цю групу п≥дл≥тк≥в на групу, наприклад особист≥сного росту, групу сп≥лкуванн¤ тощо. ј також створити умови дл¤ виникненн¤ та д≥¤льност≥ руху У–≥вний допомагаЇ р≥вномуФ, коли ≥нформац≥ю стосовно ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу будуть поширювати в п≥дл≥тковому середовищ≥ сам≥ п≥дл≥тки.


«ан¤тт¤ 0

“ема: ¬≤Ћ/—Ќ≤ƒ - хвороба 21 стол≥тт¤.

ћета: ¬и¤вити по≥нформован≥сть п≥дл≥тк≥в щодо ¬≤Ћ.
ћетод: ƒискус≥¤ з елементами ≥нтервенц≥њ, опитуванн¤.

ѕитанн¤, ¤к≥ необх≥дно обговорити:
Х розшифрувати абрев≥атури ¬≤Ћ ≥ —Ќ≤ƒ;
Х чому —Ќ≤ƒ називають Учумою ’’ стол≥тт¤Ф;
Х шл¤хи ≥нф≥куванн¤ ¬≤Ћ;
Х в≥рог≥дн≥сть ≥нф≥куванн¤;
Х статистичн≥ в≥домост≥ щодо ¬≤Ћ-становища в св≥т≥, ”крањн≥, Ћьвов≥;
Х найб≥льш уразлив≥ щодо ¬≤Ћ/—Ќ≤ƒу групи населенн¤;
Х повед≥нка, ¤ка безпосередньо повТ¤зана з загрозою ≥нф≥куванн¤ ¬≤Ћ;
Х наркоман≥¤: знайом≥ наркомани; чи легко перестати вживати наркотики (аналог≥¤ з тютюнопал≥нн¤м); стан УломкиФ; що треба зробити, щоб стати 100-в≥дсотковим наркоманом;
Х чи стосуЇтьс¤ ¬≤Ћ кожного, чи т≥льки представник≥в найб≥льш уразливих груп населенн¤.
Ќа що треба звернути увагу: ќсобистий досв≥д п≥дл≥тк≥в, р≥вень емоц≥йност≥ та в≥двертост≥ при обговоренн≥ р≥зних питань.
ќч≥куван≥ результати: ѕеренесенн¤ теоретичноњ дл¤ п≥дл≥тк≥в проблеми в коло особист≥сних проблем.
ќпитуванн¤.
ƒомашнЇ завданн¤ (дл¤ тих, хто ви¤вить бажанн¤ надал≥ працювати в груп≥): „и потр≥бно говорити про проблеми ¬≤Ћ? √рупова робота ¤к одна з форм поширенн¤ ≥нформац≥њ про ¬≤Ћ. ’то та чому хот≥в би залучитис¤ до груповоњ роботи.

«ан¤тт¤ 1

“ема: √рупова робота ¤к один ≥з шл¤х≥в поширенн¤ знань про ¬≤Ћ.
ћета: „≥тко визначити мету та принципи подальшоњ груповоњ роботи. ќкреслити коло питань, ¤к≥ будуть обговорюватис¤.
ћетод: ≤нформуванн¤, дискус≥¤, рольова гра.

ѕитанн¤, ¤к≥ необх≥дно обговорити:
Х чому кожен вир≥шив прийн¤ти участь у робот≥ групи;
Х принципи груповоњ роботи;
Х ¤к≥ питанн¤ необх≥дно обговорити з огл¤ду на проф≥лактику ¬≤Ћ.
Ќа що треба звернути увагу: Ћ≥дери та антил≥дери в груп≥, в≥дверт≥сть та емоц≥йн≥сть учасник≥в групи; п≥дведенн¤ до висновку, що проблема ¬≤Ћ стосуЇтьс¤ вс≥х стор≥н житт¤.

–ольова гра: УћоЇ ≥мТ¤Ф.
ћета: ¬становленн¤ особистих контакт≥в, створенн¤ передумов дл¤ в≥двертого сп≥лкуванн¤.
ћетодика проведенн¤:  ожний учасник групи називаЇ своЇ ≥м`¤ в трьох вар≥антах (просто ≥м`¤; ≥мТ¤, ¤ким йому найб≥льше подобаЇтьс¤, щоб називали; ≥мТ¤, ¤ким не подобаЇтьс¤, щоб називали), аргументуючи кожну думку, наприклад, подобаЇтьс¤, тому що саме так називаЇ мама.
Ќа що треба звернути увагу: ќск≥льки учасники групи вже знайом≥, то необх≥дно в≥дстежити бажанн¤ чи не бажанн¤ когось сп≥лкуватис¤ м≥ж собою або сп≥лкуватис¤ з одними б≥льше, н≥ж з ≥ншими.
”вага дл¤ тренера - необх≥дно ч≥тко заф≥ксувати трет≥й вар≥ант ≥мен≥ й при сп≥лкуванн≥ використовувати т≥льки його.
ќч≥куван≥ результати: ѕ≥дл≥тки почнуть ставитис¤ один до одного з б≥льшою повагою, що створить умови дл¤ подальшоњ в≥двертоњ та емоц≥йноњ роботи групи.
ƒомашнЇ завданн¤: ѕро що кожен хоче (не хоче) говорити стосовно ¬≤Ћ, чому.

«ан¤тт¤ 2

“ема: ¬≤Ћ/—Ќ≤ƒ - ≥стор≥¤, перш≥ Угрупи ризикуФ, тенденц≥њ розвитку еп≥дем≥њ.
ћета: ѕоширенн¤ обТЇктивних в≥домостей про ¬≤Ћ - основа дл¤ виваженого ставленн¤ до нього.
ћетод: ≤нформуванн¤, дискус≥¤, гра.

ѕитанн¤, ¤к≥ необх≥дно обговорити:
Х ≥стор≥¤ ви¤вленн¤ ¬≤Ћ-≥нфекц≥њ;
Х перш≥ Угрупи ризикуФ;
Х м≥ф про чотири √;
Х еволюц≥¤ ставленн¤ до ≥нфекц≥йних хвороб;
Х особливе м≥сце ¬≤Ћ серед ≥нфекц≥йних хвороб;
Х групи ризику з огл¤ду на ¬≤Ћ;
Х особистий досв≥д сп≥лкуванн¤ з представниками Угруп ризикуФ;
Х ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒ - хвороба повед≥нки;
Х чи стосуЇтьс¤ ¬≤Ћ кожного з нас.
Ќа що треба звернути увагу: ћ≥ф про те, що ¬≤Ћ-≥нфекц≥¤ стосуЇтьс¤ т≥льки гомосексуал≥в, наркоман≥в, пов≥й; ¬≤Ћ - не звичайне ≥нфекц≥йне захворюванн¤; ¬≤Ћ - не т≥льки медична проблема; —Ќ≤ƒ ¤к хвороба повед≥нки; ¤кщо Ї досв≥д сп≥лкуванн¤ з представниками Угруп ризикуФ перевести обговоренн¤ з теоретичного р≥вн¤ на особист≥сний (емоц≥йний).
ќч≥куван≥ результати: –озум≥нн¤ необх≥дност≥ дл¤ кожного коригувати свою повед≥нку з огл¤ду на ¬≤Ћ; критично ставитис¤ до контакт≥в ≥ вплив≥в знайомих, ¤ких можна в≥днести до Угруп ризикуФ.

√ра: У–изиковно чи не дужеФ.
ћета: ¬и¤вити по≥нформован≥сть щодо ризиковних ≥ неризиковних форм повед≥нки стосовно ¬≤Ћ.
ћетодика проведенн¤: ѕеред зан¤тт¤м ≥ п≥д час перерви п≥дготувати наб≥р карток (скористатис¤ порадами учасник≥в групи), де б м≥стилис¤ ситуац≥њ та ¤вища, повТ¤зан≥ з ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒом. «а умову гри приймаЇтьс¤, що ¤кщо в ситуац≥њ чи ¤вищ≥ можна передбачити контакт людини з людиною, то одна з них - ¬≤Ћ-≥нф≥кована. Ќа кожного учасника групи повинна припадати хоча б одна картка, краще, ¤кщо њх буде дв≥-три.
ѕриклади карток: дружн≥ об≥йми, статевий акт без презерватива, ≥нТЇкц≥¤ в л≥кувальному заклад≥, статеве житт¤ в шлюб≥, оральний статевий акт, переливанн¤ кров≥, користуванн¤ зубною щ≥ткою ≥ншоњ особи, в≥дв≥дуванн¤ басейну, статевий акт ≥з споживачем наркотик≥в, Углибокий поц≥лунокФ, догл¤д за хворим на —Ќ≤ƒ, укус комахи, статев≥ звТ¤зки з б≥льше, н≥ж одним партнером, проколюванн¤ вух, проживанн¤ в одному помешканн≥ з ¬≤Ћ-≥нф≥кованим, статевий акт п≥сл¤ вживанн¤ алкоголю, нанесенн¤ татуюванн¤, анальний статевий акт, укус собаки, статев≥ звТ¤зки з багатьма партнерами, навчанн¤ в одному учбовому заклад≥ з ¬≤Ћ-≥нф≥кованим, статевий акт ≥з використанн¤м презерватива тощо
ќкр≥м того, необх≥дно п≥дготувати пТ¤ть карток ≥з р≥зним ступенем ризику: високий, невисокий, ризик в≥дсутн≥й, ступ≥нь ризику нев≥домий, не знаю.
ћетодика проведенн¤: Ќа п≥длоз≥ провести УЋ≥н≥ю ризикуФ. « одного боку в≥д ц≥Їњ л≥н≥њ розм≥стити зону У¬исокий ризикФ, з протилежного боку - зону У–изик в≥дсутн≥йФ, зону УЌевеликий ризикФ розм≥стити ближче до середини, м≥сце знаходженн¤ зон УЌе знаюФ та У—туп≥нь ризику нев≥домийФ визначаЇ сама група.
 ожен з учасник≥в отримуЇ картку (картки), читаЇ, ¤ка ситуац≥¤ чи ¤вище на н≥й написан≥ та розм≥щуЇ њњ в певн≥й зон≥, обгрунтовуючи своЇ р≥шенн¤. якщо Ї сумн≥ви стосовно вибору, картка потрапл¤Ї в зону УЌе знаюФ. ѕ≥сл¤ того, ¤к ус≥ учасники групи розклали своњ картки, обговорюютьс¤ ситуац≥њ та ¤вища з невизначеним групою ризиком.
ѕриклади в≥дпов≥дей на питанн¤, ¤к≥ позначен≥ на картках :
У¬исокий ризикФ - анальний статевий акт, статев≥ звТ¤зки з б≥льше, н≥ж одним партнерами, статевий акт ≥з споживачем наркотик≥в тощо.
УЌевеликий ризикФ - проколюванн¤ вух, використанн¤ зубноњ щ≥тки ≥ншоњ людини, Углибокий поц≥лунокФ тощо.
У–изик в≥дсутн≥йФ - статеве житт¤ в шлюб≥ (з не≥нф≥кованим партнером), в≥дв≥дуванн¤ басейну, дружн≥ об≥йми, догл¤д за хворим на —Ќ≤ƒ, укус комахи, жити в одному помешканн≥ з ¬≤Ћ-≥нф≥кованим тощо.
Ќа що звернути увагу: ѕ≥двищена емоц≥йн≥сть учасник≥в може бути викликана називанн¤м певних ¤вищ ≥ ситуац≥й, ¤к≥ п≥дл≥ткам здаютьс¤ табуйованими. Ќеобх≥дно скористатис¤ нагодою, щоб ввести та обговорити доречн≥сть використанн¤ терм≥н≥в, ¤к≥, наприклад, вживаютьс¤ дл¤ р≥зних форм сексуальноњ повед≥нки. ¬≥дстежити, ¤к≥ ситуац≥њ та ¤вища не викликали вагань, а ¤к≥ викликали ваганн¤ та суперечки. ¬и¤вити ≥люзорн≥ та спотворен≥ у¤вленн¤ щодо ризиковних ситуац≥й та ¤вищ.
ќч≥куван≥ результати: „≥тке усв≥домленн¤ ризиковних ≥ неризиковних ситуац≥й з огл¤ду на ¬≤Ћ.
ƒомашнЇ завданн¤: «доровий спос≥б житт¤ - вигадки чи необх≥дн≥сть. ќсобливо загрозлив≥ форми повед≥нки з огл¤ду на ¬≤Ћ.

«ан¤тт¤ 3

“ема: ≤мунна система людини, њњ функц≥њ.
ћета: ѕоширенн¤ обТЇктивноњ ≥нформац≥њ про шл¤хи та ймов≥рн≥сть передач≥ ¬≤Ћ.
ћетод: ≤нформуванн¤, дискус≥¤, рольова гра.

ѕитанн¤, ¤к≥ необх≥дно обговорити:
Х пон¤тт¤ У≥мунна системаФ, У≥мун≥тетФ;
Х функц≥њ ≥мунноњ системи, њхн≥ зм≥ни п≥д впливом ¬≤Ћ;
Х пон¤тт¤ Уздоровий спос≥б житт¤Ф;
Х здоровий спос≥б житт¤ - св≥домий виб≥р, необх≥дн≥сть, вигадки;
Х ймов≥рн≥сть зараженн¤ ¬≤Ћ-≥нфекц≥Їю: м≥фи та правда;
Х чи Ї люди, ¤к≥ н≥ за ¤ких обставин не можуть ≥нф≥куватис¤ ¬≤Ћ.
Ќа що треба звернути увагу: ќсобистий досв≥д в≥дмови в≥д дуже бажаного дл¤ себе та ≥нших; негативний досв≥д Уздорового способу житт¤Ф, чи завжди Уздоровий спос≥б житт¤Ф корисний, бажаний, оск≥льки вимагаЇ зусиль дл¤ його ос¤гненн¤. ќсобистий досв≥д Унездорового способу житт¤Ф.
ќч≥куван≥ результати: ‘ормуванн¤ виважених знань про шл¤хи передач≥ та ймов≥рн≥сть ≥нф≥куванн¤ ¬≤Ћ, а також вплив на усв≥домленн¤ переваг ≥ доречност≥ Уздорового способу житт¤Ф, особистоњ в≥дпов≥дальност≥ за своЇ житт¤.

–ольова гра: Уƒ≥вчина (хлопець) моЇњ мр≥њФ.
ћета: ¬плинути на розум≥нн¤ в≥дм≥нност≥ ≥деальних ≥ реальних у¤влень. ¬одночас, вплинути на розум≥нн¤ особистоњ в≥дпов≥дальност≥ за доречн≥сть та реал≥зац≥ю мр≥й.
ћетодика проведенн¤:  ожний учасник групи прот¤гом 15 хвилин пише про д≥вчину (хлопц¤), про ¤ку (¤кого) мр≥Ї, ¤кою б в≥н хот≥в бачити свою майбутню с≥мТю, пот≥м ус≥ члени групи по колу розпов≥дають про свою мр≥ю та в≥дпов≥дають на запитанн¤ учасник≥в групи, наприклад про певн≥ конкретн≥ риси та ¤кост≥ вимр≥¤ного хлопц¤ чи д≥вчини, чи саме вони виступають в рол≥ майбутнього чолов≥ка чи дружини.
Ќа що звернути увагу: Ѕажано п≥двести учасник≥в групи до Уз≥ткненн¤Ф ≥деал≥зованих у¤влень ≥з живими людьми та конкретними, часом спокусливими ситуац≥¤ми, збереженн¤ в цих обставинах особистих ц≥нностей та ≥деал≥в. ѕ≥дтримати в≥дверт≥сть, серйозн≥сть та емоц≥йн≥сть учасник≥в групи.
ќч≥куван≥ результати: ѕ≥двести до розум≥нн¤ особистоњ в≥дпов≥дальност≥ за своЇ майбутнЇ (коханих, близьких, с≥мТю).
ѕром≥жне опитуванн¤.
ƒомашнЇ завданн¤: У—ексуальна революц≥¤Ф - початок, розвиток, зак≥нченн¤.
Ѕезпечний секс - вимога часу чи вигадки.

«ан¤тт¤ 4

“ема: јнатом≥чна будова статевих орган≥в. ќсобиста проф≥лактика ¬≤Ћ: безпечний ≥ небезпечний секс.
ћета: —формувати необх≥дн≥сть розум≥нн¤ св≥домого особистого вибору безпечних форм сексуальноњ повед≥нки.
ћетод: ≤нформуванн¤, дискус≥¤, рольова гра.

ѕитанн¤, ¤к≥ необх≥дно обговорити:
Х казки про те, зв≥дки берутьс¤ д≥ти;
Х особливост≥ статевих орган≥в та њхн≥х функц≥й у ж≥нок ≥ чолов≥к≥в;
Х чи достатньо т≥льки ф≥з≥олог≥чних умов, щоб розпочинати статеве житт¤;
Х форми сексуальноњ повед≥нки;
Х безпечний ≥ небезпечний секс;
Х безпечний секс - секс чи н≥;
Х чи так вже необх≥дно розпочинати статев≥ стосунки з небезпечного сексу.
Ќа що треба звернути увагу: ƒжерела ≥нформац≥њ з цих питань, кому б≥льше дов≥р¤ють учасники групи, з ким кожен з них н≥коли не будете обговорювати ц≥ питанн¤; телеканал У1+1Ф - пропагандист безпечних сексуальних стосунк≥в чи н≥; сп≥льний перегл¤д молод≥жних сер≥ал≥в та њхнЇ обговоренн¤ з батьками; батьки ¤к ≥мов≥рне джерело ≥нформац≥њ.
ќч≥куван≥ результати: ¬плив на розум≥нн¤ особистоњ в≥дпов≥дальност≥ за свою повед≥нку, за своЇ житт¤, р≥шенн¤, д≥њ; критичн≥сть щодо ≥нформац≥й на цю тему. ќбговоренн¤ питань сексуальноњ повед≥нки даЇ можлив≥сть визначити р≥вень в≥двертост≥ та емоц≥йност≥ групи, тренер ще раз зможете перев≥рити та побачити ступ≥нь дов≥ри, готовн≥сть до сп≥впрац≥ та атмосферу, ¤ка пануЇ на даний момент у груп≥ (що може бути своЇр≥дним п≥дсумком попередн≥х зан¤ть).

–ольова гра: У„и схожий ¤ на своњх батьк≥в?Ф.
ћета: Ќадати можлив≥сть (право) учасникам групи в≥дчути себе УдорослимиФ(батьками) ≥ спробувати самост≥йно прийн¤ти р≥шенн¤ щодо УдорослихФ (батьк≥вських) питань.
ћетодика проведенн¤: „лени групи називають ≥ вибирають к≥лька ситуац≥й, можливо конфл≥ктних, ≥з свого житт¤. √рупа д≥литьс¤ на тр≥ади, кожна група, д≥литьс¤ на УбатькаФ, Умат≥рФ, УдитинуФ й вир≥шуЇ св≥й конфл≥кт прот¤гом 10 хвилин. ѕот≥м учасники групи ще дв≥ч≥ м≥н¤ють своњ рол≥. ѕ≥сл¤ цього вс¤ група обговорюЇ кожну ситуац≥ю.
Ќа що треба звернути увагу: ¬иникають ситуац≥њ, коли п≥дл≥тки почуваютьс¤ безпорадними ≥, ¤к результат, виникаЇ ризик зробити помилки, а отже, страх перед такими помилками. ” рол≥ УдорослихФ учасники групи мають можлив≥сть в≥дчути переживанн¤ насл≥дк≥в њхн≥х особистих р≥шень, Удорослоњ незалежност≥Ф (¤коњ п≥дл≥тки, здеб≥льшого, так прагнуть), УдорослоњФ самост≥йност≥.
ќч≥куван≥ результати: ≥гровий досв≥д дасть можлив≥сть в≥докремити себе в≥д рол≥ дитини в своњй родин≥, в≥дчути в≥дпов≥дальн≥сть за р≥дну, близьку людину, турботу по в≥дношенню до нењ, особисту в≥дпов≥дальн≥сть за своњ р≥шенн¤, на ¤ких залежить ≥ншим.
ƒомашнЇ завданн¤:  оли час розпочинати статеве житт¤

«ан¤тт¤ 5

“ема: —татев≥ стосунки з огл¤ду на ¬≤Ћ.
ћета: ¬плив на розум≥нн¤ необх≥дност≥ св≥домого вибору початку статевих стосунк≥в, ц≥нн≥сних ор≥Їнтир≥в щодо цього, особистоњ в≥дпов≥дальност≥ за ц≥ стосунки.
ћетод: ƒискус≥¤, ≥нформуванн¤, рольова гра, завданн¤ на асоц≥ац≥њ.

ѕитанн¤, ¤к≥ необх≥дно обговорити:
Х статев≥ стосунки ¤к в≥дношенн¤ м≥ж стат¤ми,
Х безпечн≥ та небезпечн≥ статев≥ стосунки,
Х коли сл≥д розпочинати статев≥ стосунки,
Х чому необх≥дно розпочинати статев≥ стосунки,
Х статевий партнер - хто в≥н (вона),
Х дл¤ чого треба (не треба) починати статев≥ стосунки,
Х чи достатньо дружн≥х в≥дносин, щоб розпочати статев≥ стосунки,
Х коханн¤ ¤к прив≥д розпочати статев≥ стосунки,
Х алкоголь, наркотики ¤к прив≥д розпочати (продовжувати) статев≥ стосунки,
Х чи ризикуЇте ви, починаючи статев≥ стосунки, ¤к саме,
Х активне сексуальне житт¤ - що це,
Х коли ≥снуЇ (¤кщо ≥снуЇ) загроза ≥нф≥куванн¤ ¬≤Ћ ≥ «ѕ—Ў при статевих стосунках,
Х презервативи: ¤к≥, дл¤ чого, в≥д чого,
Х чи ≥снують Ум≥фиФ про презервативи,
Х пропаганда презерватив≥в - рекламна компан≥¤ чи усв≥домлена необх≥дн≥сть.
Ќа що треба звернути увагу: ¬≥дстежити, наск≥льки обговоренн¤ в≥дверте та емоц≥йне, а також чи даЇ можлив≥сть ви¤вити характер, звички, по≥нформован≥сть ≥з цих питань, у тому числ≥ помилков≥ погл¤ди.
ќч≥куван≥ результати: ¬плив на формуванн¤ вм≥нн¤ зробити св≥домий виб≥р щодо свого сексуального житт¤, в≥дпов≥дальност≥ за це, моральн≥, рел≥г≥йн≥, особист≥ ц≥нност≥ щодо цього.

–ольова гра: У—ьогодн≥ ¤ говорю тоб≥: УЌ≥Ф.
ћета: ¬и¤вленн¤ особистих ц≥нн≥сних установок щодо сексуального житт¤.
ћетодика проведенн¤: √рупа розд≥л¤Їтьс¤ на пари, бажано юнак-д≥вчина.  ожна пара обираЇ ймов≥рну стад≥ю њхнього знайомства (наприклад незнайом≥, познайомилис¤ щойно на дискотец≥, вчатьс¤ в одному клас≥ тощо). ёнаки пробують прот¤гом 10 хвилин УзвабитиФ д≥вчину, д≥вчина аргументуючи в≥дмовл¤Їтьс¤. ѕот≥м група обговорюЇ та складаЇ перел≥к аргумент≥в, ¤к≥ найчаст≥ше використовувалис¤ УзваблювачамиФ ≥ найефективн≥ш≥ в≥дмови. ќкр≥м того, група може обрати найб≥льш переконливого УзваблювачаФ та найб≥льш Уст≥йку до спокусиФ.
Ќа що треба звернути увагу: ¬м≥нн¤ висловлювати своњ думки, емоц≥њ, почутт¤ коректно, тактовно та переконливо.
ќч≥куван≥ результати: ћожлив≥сть сформулювати вголос ц≥нн≥сн≥ (моральн≥, рел≥г≥йн≥, с≥мейн≥, особист≥сн≥ тощо) ор≥Їнтири учасник≥в групи.
«авданн¤ на асоц≥ац≥њ: јсоц≥ативний р¤д з≥ словом презерватив.
ћетодика проведенн¤: ѕрот¤гом 15 хвилин кожний учасник групи записуЇ, ¤к≥ слова, словосполученн¤ та ситуац≥њ виникають у нього в звТ¤зку з≥ словом презерватив.
ќч≥куван≥ результати: —лово презерватив, ¤кщо попередн¤ робота група була в≥двертою та ефективною, повинно викликати асоц≥ац≥њ з ризиком (наприклад противогаз, в≥йна, смерть тощо).
ƒомашнЇ завданн¤: ‘орми безпечноњ та небезпечноњ сексуальноњ повед≥нки.

«ан¤тт¤ 6

“ема: Ѕезпечний секс ¤к форма сексуальноњ повед≥нки. ƒостов≥рна ≥нформац≥¤ про презервативи.
ћета: Ќадати виважену та достов≥рну ≥нформац≥ю про безпечну сексуальну повед≥нку, а також про презерватив ¤к один ≥з засоб≥в забезпеченн¤ безпечноњ сексуальноњ повед≥нки.
ћетод: ƒискус≥¤, ≥нформуванн¤, рольова гра.

ѕитанн¤, ¤к≥ необх≥дно обговорити:
Х може вс≥ забобони та страхи стосовно сексуальноњ повед≥нки - це вигадки дорослих, щоб в≥дт¤гнути час, коли њхн≥ д≥ти розпочнуть статеве житт¤,
Х безпечна сексуальна повед≥нка - чи доречно про нењ говорити, коли йдетьс¤ про секс,
Х наск≥льки синон≥м≥чн≥ пон¤тт¤ секс, сексуальн≥ стосунки, закохан≥сть, коханн¤,
Х чи доречно говорити з партнером (д≥йсним або бажаним) про безпечну сексуальну повед≥нку, њњ види,
Х ¤кими можуть бути насл≥дки безпечноњ сексуальноњ повед≥нки,
Х чи ≥снуЇ проблема вибору м≥ж небажаною ваг≥тн≥стю, абортом ≥ презервативом,
Х за ¤ких умов ви б розпочали (не розпочали) статев≥ стосунки,
Х хто з партнер≥в повинен думати про безпечн≥сть майбутн≥х статевих контакт≥в,
Х виб≥р (купуванн¤) презерватива - доречно це робити одному, одн≥й, удвох, в компан≥њ.
Ќа що треба звернути увагу: ¬и¤вити та обговорити хибну ≥нформац≥ю про безпечну сексуальну повед≥нку, вплинути на критичн≥сть щодо вибору презерватива. «апропонувати викласти своњ думки щодо ситуац≥й ≥ запитанн¤, повТ¤зан≥ з ц≥Їю проблемою, письмово (анон≥мно), з тим що на наступних зан¤тт¤х це стане темою дл¤ обговоренн¤ вс≥Їњ групи.
ќч≥куван≥ результати: ¬плинути на розум≥нн¤ того, що насл≥дки своЇњ небезпечноњ сексуальноњ повед≥нки можна та необх≥дно передбачати (усв≥домлювати), св≥домий самост≥йний виб≥р власного безпечного майбутнього, вплинути на формуванн¤ ч≥ткого розум≥нн¤ безпечноњ та небезпечноњ сексуальноњ повед≥нки, а також на в≥дношенн¤ до використанн¤ презерватива ¤к до необх≥дноњ умови здорового майбутнього.

–ольова гра: Уя - ваг≥тнаФ.
ћета: ѕереживанн¤ насл≥дк≥в необачноњ сексуальноњ повед≥нки.
ћетодика проведенн¤: ”часники групи д≥л¤тьс¤ на пари, по черз≥ кожна пара обговорюЇ проблему ваг≥тн≥ст≥ при р≥зних вар≥антах знайомства та в≥дношень, щоб знайти оптимальний вих≥д ≥з ц≥Їњ ситуац≥њ. ѕот≥м ус¤ група обговорюЇ результати гри в парах, д≥литьс¤ думками, емоц≥¤ми, в≥дчутт¤ми щодо цього.
Ќа що треба звернути увагу: ÷≥нн≥сн≥ установки, аборт ¤к можливе (неможливе) вир≥шенн¤ проблеми небажаноњ (невчасноњ) ваг≥тност≥, готовн≥сть приймати в≥дпов≥дальн≥ р≥шенн¤, моральн≥ та етичн≥ принципи. ѕроведенн¤ ц≥Їњ групи зазвичай викликаЇ емоц≥йну реакц≥ю учасник≥в групи, може в≥дбутис¤ розд≥ленн¤ на два табори: юнаки та д≥вчата. ¬ажливо п≥дштовхнути учасник≥в групи до розум≥нн¤ та готовност≥ емоц≥йного сп≥впереживанн¤ кожноњ сторони конфл≥кту. якщо хтось з учасник≥в групи засмучений, роздратований або не приймаЇ участ≥ в обговоренн≥ (≥нш≥ про¤ви в≥докремленн¤ в≥д групи), можливо, з ним необх≥дно спробувати поговорити в≥ч-на-в≥ч.
ќч≥куван≥ результати: ≈моц≥йний досв≥д спричинить потребу думати про можлив≥ насл≥дки необачноњ повед≥нки, особисту в≥дпов≥дальн≥сть за свою повед≥нку перед собою, своњм партнером, батьками; дасть можлив≥сть випробувати вм≥нн¤ знаходити вих≥д ≥з критичноњ ситуац≥њ, враховуючи думки ≥нших, а також розмовл¤ти про своњ переживанн¤, емоц≥њ. ќкр≥м цього, ц¤ гра дасть можлив≥сть повТ¤зати особистий досв≥д, думки, над≥њ, мр≥њ учасник≥в групи з набутими знанн¤ми, новою ≥нформац≥Їю.
ѕром≥жне опитуванн¤:
ƒомашнЇ завданн¤: Ѕез чого житт¤ втрачаЇ сенс. «алежн≥сть, наприклад в≥д коханоњ особи.

«ан¤тт¤ 7

“ема: «алежност≥. “ютюнопал≥нн¤, алкоголь, немедичне вживанн¤ наркотик≥в.
ћета: ¬плив на формуванн¤ розум≥нн¤, що залежност≥ виникають п≥д впливом певних речовин, обставин, незалежно в≥д нашого бажанн¤. ”св≥домленн¤ псих≥чноњ та ф≥зичноњ стад≥њ залежност≥. ¬и¤вленн¤ повед≥нкових ор≥Їнтир≥в стосовно наркотичних речовин, а також впевненост≥ п≥дл≥тк≥в щодо особистих ц≥нн≥сних установок.
ћетод: ƒискус≥¤, ≥нформуванн¤, рольова гра.

ѕитанн¤, ¤к≥ необх≥дно обговорити:
Х пон¤тт¤ Узалежн≥стьФ у широкому розум≥нн≥ (в≥д батьк≥в, коханих ≥ т.д.);
Х пон¤тт¤ Узалежн≥стьФ у вузькому значенн≥ (в≥д речовин, обставин, ¤к≥ принос¤ть шкоду життю, здоровТю тощо);
Х особистий досв≥д тютюнопал≥нн¤ (чи приЇмно-легко розпочинати; чи в≥дома шкода в≥д тютюнопал≥нн¤; чи пробували кинути, чи легко це зробити);
Х алкоголь: за та проти;
Х особистий досв≥д вживанн¤ алкоголю (чи приЇмно вживати; детоксикац≥¤);
Х ставленн¤ оточенн¤ до пом≥рного та надм≥рного вживанн¤ алкоголю;
Х чому в ус≥х крањнах ≥снуЇ в≥кове обмеженн¤ дл¤ продажу та вживанн¤ алкоголю;
Х наркотичн≥ речовини: ¤к≥ в≥дом≥, медичне та немедичне вживанн¤;
Х наркотик ¤к останн¤ допомога дл¤ хворих на онколог≥чн≥ захворюванн¤;
Х коли, дл¤ чого, за ¤ких обставин може в≥дбутис¤ перший досв≥д вживанн¤ наркотик≥в,
Х ¤к≥ можлив≥ насл≥дки тютюнопал≥нн¤, вживанн¤ алкоголю, наркотик≥в,
Х чи Ї знайом≥ пи¤ки, алкогол≥ки, наркомани, чи подобаютьс¤ вони та њхнЇ житт¤,
Х чи в≥др≥зн¤Їтьс¤ 100-в≥дсотковий наркоман в≥д просто наркомана,
Х ставленн¤ до вислову, що в житт≥ все треба спробувати.
Ќа що треба звернути увагу: ¬≥дверт≥сть та емоц≥йн≥сть учасник≥в групи, про¤ви особистого досв≥ду, акцентуванн¤ на фатальност≥ легковажного ставленн¤ до перших досв≥д≥в з речовинами, ¤к≥ викликають залежн≥сть, ч≥тка аргументац≥¤ хибних, ≥люзорних у¤влень щодо цього.
ќч≥куван≥ результати: —формувати ч≥тк≥ у¤вленн¤ про насл≥дки в≥д вживанн¤ наркотик≥в, реальне розум≥нн¤, чим це загрожуЇ особистому майбутньому, зТ¤суванн¤ причин ≥ ситуац≥й, в ¤ких в≥дбуваЇтьс¤ перший досв≥д вживанн¤ наркотик≥в. ¬плинути на розум≥нн¤, що в≥дпов≥дальн≥сть за житт¤ та повед≥нку - це усв≥домлений виб≥р кожного.

–ольова гра: Уя тебе таки вмовлю спробувати УтравкуФ.
ћета: ¬и¤вленн¤ ц≥нн≥сних та емоц≥йних установок щодо готовност≥ вживати (не вживати) наркотики.
ћетодика проведенн¤: ”часники групи д≥л¤тьс¤ на пари, у кожн≥й пар≥ один прот¤гом 10 хвилин вмовл¤Ї спробувати УтравкуФ другого, ¤кий аргументовано в≥дмовл¤Їтьс¤ в≥д цього; пот≥м вони м≥н¤ютьс¤ рол¤ми. ќбговоренн¤ учасниками групи думок, почутт≥в, питань, емоц≥й, ¤к≥ викликала гра; складанн¤ перел≥ку найпереконлив≥ших аргумент≥в за та проти спробувати УтравкуФ.
Ќа що треба звернути увагу: ¬≥дчутт¤, ¤к≥ виникають, коли хтось змушуЇ до будь-чого; наск≥льки ст≥йка позиц≥¤ щодо спроб зм≥нити впевнен≥сть, що все в житт≥ треба спробувати; в≥дстежити реакц≥ю на ймов≥рну можлив≥сть бути (стати) наркоманом, наск≥льки цей виб≥р взагал≥ може бути св≥домим.
ќч≥куван≥ результати: ¬плинути на формуванн¤ розум≥нн¤, що в≥дпов≥дальн≥сть за вчинки в будь-¤кому стан≥ - т≥льки особиста в≥дпов≥дальн≥сть перед собою, своњм житт¤м.
ƒомашнЇ завданн¤: „и Ї ¤кась ≥нша в≥дм≥нн≥сть, кр≥м способу вживанн¤, м≥ж кур≥нн¤м УтравкиФ, нюханн¤м, наприклад, ацетону, ковтанн¤м УколесФ, ≥нТЇкц≥йним вживанн¤м наркотик≥в тощо.

«ан¤тт¤ 8

“ема: Ќаркотики, наркозалежн≥сть, чи д≥йсно вони загроза дл¤ особистост≥, здоровТ¤, житт¤.
ћета: ¬плинути на усв≥домленн¤, сприйн¤тт¤ обТЇктивних в≥домостей про наркотики та наркозалежн≥сть ≥ на розум≥нн¤ фатального впливу наркотик≥в на людське житт¤.
ћетод: ƒискус≥¤, ≥нформуванн¤, гра.

ѕитанн¤, ¤к≥ необх≥дно обговорити:
Х чи д≥йсно немедичне вживанн¤ наркотик≥в наст≥льки шк≥дливе, ¤к в цьому переконують,
Х чи Ї принципова р≥зниц¤ в способ≥ вживанн¤ наркотичних речовин з огл¤ду на результат,
Х розмови про легал≥зац≥ю Улегких Ф наркотик≥в - необх≥дн≥сть чи безглуздд¤,
Х шл¤х голландського сусп≥льства до толерантного ставленн¤ до УлегкихФ наркотик≥в,
Х ефект в≥д вживанн¤ наркотик≥в,
Х наск≥льки доречно в≥дмовл¤тис¤ в≥д власних емоц≥й, переживань (нехай нав≥ть не завжди позитивних) на користь наркотичним речовинам,
Х чи ≥снуЇ взагал≥ проблема вибору вживати - не вживати наркотики, хто чи що може вплинути на њњ вир≥шенн¤,
Х псих≥чна та ф≥зична наркозалежн≥сть - вигадки чи факт,
Х чи може людина сказати УстопФ наркозалежност≥, ¤кщо це можливо, то на ¤к≥й стад≥≥ залежност≥,
Х шл¤хи виходу з залежностей, в≥домост≥ про них, в≥дношенн¤; чи бачили б дл¤ себе чи своњх близьких такий вих≥д,
Х чи повТ¤зан≥ наркотики та ¬≤Ћ-≥нфекц≥¤, ¤кщо так, то ¤к саме,
Х чи вживанн¤ наркотик≥в соц≥альне ¤вище.
Ќа що треба звернути увагу: „и в≥дбуваютьс¤ зм≥ни щодо ставленн¤ до вживанн¤ (нав≥ть ймов≥рного) наркотик≥в ≥ готовност≥ говорити про це в учасник≥в групи; в≥дстежити самовпевнен≥ вислови щодо наркозалежност≥; акцентуванн¤ на первинност≥ псих≥чноњ залежност≥, а також в≥дверте визнанн¤ того, що наркотик здеб≥льшого сильн≥ший за бажанн¤ в≥дмовитис¤ в≥д нього.
ќч≥куван≥ результати: ¬плив на розум≥нн¤ загрози в≥д вживанн¤ наркотик≥в дл¤ особистост≥, здоровТ¤, житт¤, визнанн¤ псих≥чноњ залежност≥ в≥д вживанн¤ наркотик≥в ≥ сили наркотик≥в, формуванн¤ св≥домого вибору на користь не вживанн¤ наркотик≥в. ¬плив на визнанн¤ того, що першоњ спроби недостатньоњ дл¤ формуванн¤ залежност≥.

√ра: Уяк стати 100-в≥дсотковим наркоманомФ.
ћета: в≥дтворенн¤ шл¤ху наркоман≥в в≥д першого легковажного досв≥ду з наркотиками через крим≥нал≥зоване житт¤ до смерт≥ в≥д наркозалежност≥.
ћетодика проведенн¤: ”часникам групи пропонуЇтьс¤ прот¤гом 20-30 хвилин скласти ≥нструкц≥ю Уяк стати 100-в≥дсотковим наркоманомФ, пот≥м учасники групи д≥л¤тьс¤ своњми думками, питанн¤ми, переживанн¤ми, емоц≥¤ми та складають сп≥льну ≥нструкц≥ю.
Ќа що треба звернути увагу: ƒотриманн¤ вимоги ставленн¤ до складанн¤ ≥нструкц≥њ ¤к до УсухогоФ, неемоц≥йного документа, де мають бути в≥дтворен≥ найменш≥ кроки в напр¤му дос¤гненн¤ результату. ќбговоренн¤ загальнолюдських та особист≥сних ц≥нностей житт¤.
ќч≥куван≥ результати: ¬плив на розум≥нн¤ того, що розпочати вживати наркотики легко, продовженн¤ њхнього вживанн¤ обовТ¤зково призведе до конфл≥кт≥в ≥з законом, дуже ймов≥рного ≥нф≥куванн¤ ¬≤Ћ, руйнуванн¤ особистост≥, в≥дсутност≥ с≥мТњ, друз≥в, д≥тей, ≥, ¤к результат, житт¤ заради наркотик≥в - смерть, скор≥ше за все, в≥д передозуванн¤ чи в≥д хвороб ¤кими захвор≥ли через вживанн¤ наркотик≥в чи заразилис¤ в≥д друз≥в-наркоман≥в. ѕеренесенн¤ загальнолюдських ц≥нностей на себе та своЇ житт¤.
ѕром≥жне опитуванн¤:
ƒомашнЇ завданн¤: Ћюдина ¤к сусп≥льна ≥стота. „и повинно сусп≥льство дбати про проф≥лактику ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу, ¤кщо так, то ¤к≥ д≥њ повинн≥ бути спр¤мован≥ на людей, ¤к≥ вже опинилис¤ в зон≥ ризику чи п≥дход¤ть до нењ.

«ан¤тт¤ 9

“ема: ѕроф≥лактика ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу ¤к проблема сусп≥льства, а отже, ≥ кожноњ людини ¤к представника соц≥уму.
ћета: ¬плинути на розум≥нн¤ того, що проблеми ¬≤Ћ\—Ќ”ƒу стосуютьс¤ вс≥х стор≥н особистого та сусп≥льного житт¤, вплив на формуванн¤ св≥домого та виваженого ставленн¤ до свого особистого житт¤ та свого житт¤ ¤к члена сусп≥льства.
ћетод: ƒискус≥¤, ≥нформуванн¤, гра.

ѕитанн¤, ¤к≥ необх≥дно обговорити:
Х ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒ в ”крањн≥, особливост≥, перспективи та прогнози щодо поширенн¤ еп≥дем≥њ,
Х вплив економ≥чних ≥ соц≥альних чинник≥в на поширенн¤ ¬≤Ћ,
Х чи повинно сусп≥льство дбати про представник≥в найб≥льш уразливих щодо ¬≤Ћ/—Ќ≤ƒу людей, ¤к само,
Х наск≥льки доречн≥ в нашому сусп≥льств≥ стратег≥њ зменшенн¤ потреби, зменшенн¤ шкоди тощо,
Х толерантне ставленн¤ до представник≥в найб≥льш уразливих щодо ¬≤Ћ/—Ќ≤ƒу людей - просто фраза чи визнана потреба,
Х чи доречно говорити про допомогу цим люд¤м з≥ сторони сусп≥льства,
Х наск≥льки гуманне законодавство ”крањни на про¤ви антисоц≥альноњ повед≥нки, в тому числ≥ з огл¤ду на ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒ (стосовно наркоман≥њ, комерц≥йного сексу тощо),
Х чи готов≥ ми в≥дпов≥дати перед собою та сусп≥льством за св≥й життЇвий виб≥р ≥ вчинки,
Х наск≥льки моЇ житт¤ - т≥льки мо¤ особиста справа.
Ќа що треба звернути увагу: «датн≥сть учасник≥в групи поЇднувати загальне та особисте, переносити загальне на особисте, критичн≥сть ≥ в≥дверт≥сть при висловлюванн¤х щодо свого особистого ставленн¤, вибору чи щодо своњх д≥й.
ќч≥куван≥ результати: ¬плив на формуванн¤ розум≥нн¤ того, що ¬≤Ћ маЇ в≥дношенн¤ до кожного, в≥дпов≥дальн≥сть кожного за св≥й виб≥р ≥ вчинки перед собою та перед сусп≥льством.

√ра: Уѕрава та обовТ¤зки моњ та моњх батьк≥в (дорослих)Ф.
ћета: ¬плив на формуванн¤ розум≥нн¤ того, що в≥к не дуже впливаЇ на в≥дпов≥дальн≥сть за своњ д≥њ та нам≥ри.
ћетодика проведенн¤:  ожний учасник групи прот¤гом 30 хвилин записуЇ права та обовТ¤зки своњ та своњх батьк≥в (дорослих). ѕот≥м учасники обговорюють своњ думки, переживанн¤, емоц≥њ щодо цього та складають загальн≥ права та обовТ¤зки своњ та батьк≥в (дорослих).
Ќа що треба звернути увагу: критичн≥сть щодо себе та батьк≥в (дорослих), ч≥ткий розпод≥л ≥деального та реального.
ќч≥куван≥ результати: вплив на розум≥нн¤ особистоњ в≥дпов≥дальност≥, а також необх≥дност≥ турботи про ближн≥х.
ƒомашнЇ завданн¤: ¬≤Ћ-≥нф≥кован≥ особи в нашому сусп≥льств≥.

«ан¤тт¤ 10

“ема: ¬≤Ћ - розплата, кара, випадок.
ћета: ¬плив на формуванн¤ толерантного ставленн¤ до ¬≤Ћ-≥нф≥кованих людей.
ћетод: ƒискус≥¤, ≥нформуванн¤, рольова гра.

ѕитанн¤, ¤к≥ необх≥дно розгл¤нути:
Х чи зустр≥чалис¤ ви з ¬≤Ћ-≥нф≥кованими особами,
Х ¤к ставл¤тьс¤ до ¬≤Ћ-≥нф≥кованих в р≥зних крањнах св≥ту,
Х чи треба ≥золювати ¬≤Ћ-≥нф≥кованих в≥д сусп≥льства,
Х чи розповсюджуютьс¤ на ¬≤Ћ-≥нф≥кованих ос≥б права людини,
Х чи мають право ¬≤Ћ-≥нф≥кован≥ д≥ти навчатис¤ в школах, перебувати в дошк≥льних закладах, ¤ких саме,
Х наск≥льки важливо, ¬≤Ћ-≥нф≥кований тв≥й друг чи н≥, чому,
Х чи маЇ право ¬≤Ћ-позитивна ж≥нка народжувати д≥тей,
Х чи ≥снують ситуац≥њ, д≥њ, ¤к≥ не можна в≥днести до ризиковних з огл¤ду на ¬≤Ћ, але ¤к≥ все ж таки можуть стати причиною ≥нф≥куванн¤ ¬≤Ћ,
Х Уя не ¬≤Ћ-≥нф≥кований, оск≥льки не проходив спец≥альне досл≥дженн¤ щодо цьогоФ - наск≥льки доречний такий висл≥в,
Х хто обоТ¤зково повинен знати, чи ¬≤Ћ-≥нф≥кований в≥н, чому,
Х чи треба знати, ¬≤Ћ-≥нф≥кований ти чи н≥.
Ќа що треба звернути увагу: в≥дверт≥сть та емоц≥йн≥сть учасник≥в групи, наск≥льки њхн≥ судженн¤ в≥дпов≥дають в≥домост¤м, ¤к≥ вони отримали на попередн≥х зан¤тт¤х, наск≥льки обговоренн¤ носить особист≥сних характер.
ќч≥куван≥ результати: формуванн¤ ставленн¤ до ¬≤Ћ-позитивних людей ¤к до звичайних член≥в сусп≥льства, визнанн¤ њхн≥х прав на повноц≥нне житт¤.

–ольова гра: Уя - ¬≤Ћ-≥нф≥кованийФ.
ћета: ¬≥дтворенн¤ емоц≥й ≥ почутт≥в ¬≤Ћ-≥нф≥кованих ос≥б.
ћетодика проведенн¤: ”часники групи с≥дають на ст≥льц≥ в коло, по черз≥ кожний с≥даЇ на п≥длогу та д≥литьс¤ своњми почутт¤ми, ¤к≥ виникли п≥сл¤ того, ¤к в≥н вимовив фразу: Уя - ¬≤Ћ-≥нф≥кованийФ. ”часники групи ставл¤ть запитанн¤, ¤к≥ виникають у зв`¤зку з такою в≥двертою новиною њхнього товариша, д≥л¤тьс¤ своњми враженн¤ми, в≥дчутт¤ми. ѕ≥сл¤ того, ¤к кожний в≥дчув себе в рол≥ ¬≤Ћ-≥нф≥кованого, учасники групи обм≥нюютьс¤ своњми почутт¤ми, переживанн¤ми, коли були в рол≥ У≥нф≥кованогоФ та Уне≥нф≥кованогоФ.
Ќа що треба звернути увагу: ќбовТ¤зковою умовою проведенн¤ Ї зосереджен≥сть, серйозн≥сть ≥ максимальна ≥дентиф≥кац≥¤ учасник≥в групи в ц≥й роли. Ќеобх≥дно обговорити, ¤к≥ почутт¤ виникали, коли знаходилис¤ в рол≥ ¬≤Ћ-≥нф≥кованого, чи легко було говорити перед ус≥ма учасниками групи знизу-догори, коли ти - Уб≥ла воронаФ, чи зТ¤вилос¤ в≥дчутт¤ страху, чи зм≥нилос¤ ставленн¤ до ймов≥рних ¬≤Ћ-позитивних, ¤к саме.
ќч≥куван≥ результати: ≈моц≥њ та переживанн¤ створ¤ть умови дл¤ розум≥нн¤ важливост≥ виваженост≥ особистих р≥шень ≥ вчинк≥в, а також дл¤ люд¤ного ставленн¤ до ¬≤Ћ-позитивних, знайомих ≥ незнайомих.
«аключне опитуванн¤:
ѕ≥дведенн¤ п≥дсумк≥в роботи групи: ќбм≥н м≥ж учасниками групи думками щодо сп≥льноњ роботи, враженн¤ми, побажанн¤ми, нам≥рами, мр≥¤ми.



 

Issued by All-Ukrainian Harm Reduction Association, non-profit, non-government, professional, charity organization
dedicated to HIV/AIDS prevention and drug related harm reduction.

© UHRA 2003 All rights reserved.

<<< вверх

 

на главную>>>

 

Hosted by uCoz