ѕравление
”ј—¬:
ѕрезидент Ч
јнатолий якобчук
anatoliy@un.kiev.ua
»сполнительный директор Ч
ќлена учерук
elena_kucheruk@afew.org
ћенеджер Ч
сени¤ Ўаповал
uhra-shapoval@ukr.net
„лены правлени¤:
Ќиколай √агаркин
gagarkin@blago.mk.ua
јндрей ћикитин
solidarity@itc.if.ua
ƒенис “ерещенко
dolya@sat.poltava.ua
ќксана »льченко
office@wayhome.org.ua
–евизионна¤ комисси¤:
“амара “рецка¤
pace@vcity.sumy.ua
Ћариса ¬ысоцка¤
victoria@infocom.km.ua
јндрей ѕротопопов
antiaids@pi.net.ua
|
јльманах Ђ—нижение
вреда в ”краинеї специальный выпуск Ђѕервична¤ профилактикаї
Ѕлагод≥йний неур¤довий ‘онд
У÷ентр соц≥ально-психолог≥чноњ ≥нформац≥њ У”с≥ разомФ (м.Ћьв≥в)
√алина ам≥нська
Ќа правах рукопису
ћетодика роботи
з групами п≥дл≥тк≥в шк≥льного в≥ку
з проф≥лактики ¬≤Ћ/—Ќ≤ƒу та проблем, ¤к≥ з цим повТ¤зан≥, а саме: наркоман≥њ,
небезпечноњ сексуальноњ повед≥нки тощо
ћета: на основ≥ достов≥рноњ ≥нформац≥њ
та форм ≥ метод≥в груповоњ роботи формуванн¤ св≥домого вибору безпечних
форм повед≥нки з огл¤ду на ¬≤Ћ/—Ќ≤ƒ, попередженн¤ залежностей (наркоман≥¤,
алкогол≥зм тощо), небезпечноњ сексуальноњ повед≥нки, хвороб, що передаютьс¤
статевим шл¤хом, а також формуванн¤ розум≥нн¤, що ¬≤Ћ/—Ќ≤ƒ - це проблема
кожного, а не т≥льки найб≥льш уразливих щодо нього груп населенн¤ (наркомани,
представники секс-б≥знесу, ≥нш≥), у звТ¤зку з цим - в≥дношенн¤ до ¬≤Ћ-позитивних
¤к до звичайних член≥в нашого сусп≥льства.
ќбгрунтуванн¤ мети:
—еред крањн —х≥дноњ ™вропи та крањн колишнього –ад¤нського —оюзу ”крањна
з огл¤ду на ¬≤Ћ займаЇ особливе м≥сце, оск≥льки темпи поширенн¤ ¬≤Ћ в
”крањн≥ в останн≥ роки в к≥лька раз≥в випереджають ≥нш≥ крањни, про ¤к≥
йдетьс¤.
“ому проблема первинноњ проф≥лактики ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу набуваЇ особливого значенн¤.
¬плив на усв≥домленн¤ сусп≥льством того, що проблеми ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу стосуютьс¤
не т≥льки найб≥льш уразливих груп населенн¤ (споживач≥в наркотик≥в, прац≥вник≥в
секс-б≥знесу), - нагальна потреба.
÷е твердженн¤ набуваЇ особливого значенн¤ стосовно п≥дл≥тк≥в, ¤к≥ будуть
жити в сусп≥льств≥, де ¬≤Ћ-≥нфекц≥¤ стане буденним ¤вищем. –озум≥нн¤ проф≥лактики
¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу серед п≥дл≥тк≥в (школ¤р≥в), з нашоњ точки зору, зводитьс¤ загалом
до визнанн¤ та розум≥нн¤ того, що ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒ стосуЇтьс¤ кожного, що здоровТ¤
чи нездоровТ¤ з огл¤ду на ¬≤Ћ залежить в≥д кожного особисто.
« нашоњ точки зору, оск≥льки проблеми ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу в шк≥льному курс≥ У¬алеолог≥¤Ф
викладен≥ недостатньо повно, ¤к доповненн¤ цього курсу, доц≥льно вир≥шенн¤
проблем проф≥лактики ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу перенести в менш структурован≥ групи, н≥ж
клас, та поЇднати абстрактн≥ в≥домост≥ про ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒ ≥з досв≥дом та емоц≥йними
переживанн¤ми п≥дл≥тк≥в.
≤снуЇ к≥лька об`Їктивних причин дл¤ початку осв≥ти та проф≥лактики ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу
в середн≥х та старших класах школи. «важаючи те, що ¬≤Ћ-≥нфекц≥¤ вже стала
нев≥д`Їмною частиною нашого житт¤, безумовно, б≥льш≥сть п≥дл≥тк≥в вже
чули про ¬≤Ћ ≥ —Ќ≤ƒ ≥з засоб≥в масовоњ ≥нформац≥њ чи розмов дорослих,
однол≥тк≥в. ќсв≥чен≥ доросл≥, ¤к≥ мають добре розроблений, придатний дл¤
шк≥льного в≥ку навчальний матер≥ал, зможуть допомогти п≥дл≥ткам краще
засвоњти ≥нформац≥ю про —Ќ≤ƒ, людей, що живуть ≥з ¬≤Ћ/—Ќ≤ƒом, допоможуть
розвинути навички, необх≥дн≥ дл¤ п≥дтриманн¤ здорового способу житт¤,
вплинути на розум≥нн¤ особистоњ в≥дпов≥дальност≥ за свою повед≥нку та
њњ насл≥дки. ќск≥льки п≥дл≥тки за своЇю природою допитлив≥ та критичн≥,
у них природно виникають запитанн¤ стосовно ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу, наприклад Фяк можна
(не можна) заразитис¤?Ф, У„и буде —Ќ≤ƒ у моњх батьк≥в чи в мене?Ф тощо.
≤нформац≥¤, ¤ку несе ц¤ методика, допоможе п≥д час зан¤ть розв≥¤ти страхи,
непорозум≥нн¤, хибн≥ у¤вленн¤ щодо ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу. ¬ умовах, коли зб≥льшуЇтьс¤
к≥льк≥сть людей, ¤к≥ живуть ≥з ¬≤Ћ, ц≥лком можливо, що п≥дл≥ток матиме
контакти з кимось ≥з таких людей. ÷¤ методика дасть можлив≥сть сформувати
ставленн¤ до ¬≤Ћ-≥нф≥кованих ¤к до звичайних людей.
ќкр≥м того, оск≥льки за де¤кими джерелами 50 в≥дсотк≥в украњнськоњ молод≥
до 16 рок≥в вже маЇ сексуальний досв≥д ≥ здеб≥льшого в≥ддаЇ перевагу незахищеним
сексуальним контактам, то наданн¤ п≥дл≥ткам грунтовних, виважених, обТЇктивних
знаннь, розвиток навичок щодо прийн¤тт¤ життЇво важливих р≥шень та психолог≥чна
п≥дтримка в цьому допоможе п≥дл≥ткам визначитис¤ в питанн¤х, повТ¤заних
≥з першим сексуальним, алкогольним, наркотичним тощо досв≥дом.
¬икористанн¤ данноњ методики дозволить тим, хто займаЇтьс¤ проф≥лактикою
¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу в п≥дл≥тковому середовищ≥ (психологам, вчител¤м, медичним прац≥вникам,
прац≥вникам правоохоронних орган≥в, представникам громадських орган≥зац≥й,
≥ншим) застосовувати ≥нш≥, н≥ж традиц≥йн≥ (лекц≥њ), прийоми та методи
дл¤ активац≥њ р≥зних вид≥в, стил≥в, п≥дход≥в до проблеми навчан¤ та засвоЇнн¤
новоњ ≥нформац≥њ стосовно ¬≤Ћ. ¬икористанн¤ ц≥Їњ методики дозвол¤Ї зосередити
увагу на п≥дл≥тку (його досв≥д≥, знанн¤х, думках, переживанн¤х, емоц≥¤х)
≥ передбачаЇ ≥ндив≥дуальний п≥дх≥д у поЇднанн≥ з роботою в малих групах.
ћетодика використовуЇ на основ≥ груповоњ динам≥ки елементи психодрами,
мистецтво мовленн¤, в≥зуал≥зац≥њ, аспекти зростанн¤ мотивац≥њ (впливу
на нењ) щодо розвитку особистост≥.
÷≥льова група: ѕ≥дл≥тки шк≥льного в≥ку
(13 - 16 рок≥в).
ѕринципи побудови: ћетодика передбачаЇ
вступну дискус≥ю (зан¤тт¤ є 0), опитуванн¤ та дес¤ть групових зан¤ть (зан¤тт¤
є 1-10), пром≥жн≥ опитуванн¤, заключне опитуванн¤. ожне зан¤тт¤ включаЇ
дискус≥йну частину (тему дл¤ обговоренн¤), ≥нформуванн¤, гру (рольову
гру, завданн¤ на асоц≥ац≥њ, письмов≥ бл≥ц-завданн¤), домашнЇ завданн¤
(роздуми на певну тему). ƒл¤ кожного зан¤тт¤ передбачена ≥нформац≥йна
п≥дтримка: друкована ≥нформац≥йна п≥дб≥рка дл¤ тренер≥в (тих, хто проводить
групов≥ зан¤тт¤) ≥ друкована ≥нформац≥¤ дл¤ п≥дл≥тк≥в.
ќбгрунтуванн¤ вибору саме такоњ форми роботи. ќск≥льки
≥нформац≥¤ ¤к така з плином часу забуваЇтьс¤, акцент робитьс¤ на особист≥сн≥
емоц≥йн≥ переживанн¤ в звТ¤зку з певною ≥нформац≥Їю та обговоренн¤ особистого
досв≥ду та роздум≥в щодо певних ситуац≥й ≥ проблем, що можливо дос¤гти
використовуючи форми та методи груповоњ роботи.
”часть у проведенн≥ груповоњ роботи передбачаЇ особистий св≥домий виб≥р
набутт¤ знань, з одн≥Їњ сторони, за допомогою ≥нших, з ≥ншоњ, ви¤вл¤ючи
своњ власн≥ думки, почутт¤, емоц≥њ щодо певних питань, ¤вищ, ситуац≥й
тощо.
√рупова робота базуЇтьс¤ на наступних принципах: в≥дверт≥сть, мовленн¤
в≥д свого ≥мен≥ та про власний досв≥д, почутт¤, враженн¤; доброзичлив≥сть,
неупереджен≥сть щодо ≥нших учасник≥в групи, можлив≥сть ус≥м висловити
свою точку зору, можлив≥сть обговорити вс≥ точки зору, право кожного учасника
припинити обговоренн¤ певного питанн¤. ќкр≥м того, важливим принципом
Ї конф≥денц≥йн≥сть, тобто в≥домост≥ про особистий досв≥д, емоц≥њ, переживанн¤
не повинн≥ виходити за меж≥ групи.
√руповою роботою керуЇ тренер (краще, ¤кщо працюють два тренери), ¤ким
може будь-¤ка особа, ¤ка маЇ навички проведенн¤ груповоњ роботи та базову
≥нформац≥ю щодо проблеми, ¤ку вир≥шуЇ група. “ренер приймаЇ таку саму
участь в робот≥ групи, ¤к ≥ ≥нш≥ њњ учасники. ƒоц≥льно, щоб тренером була
особа, ¤ка незнайома (чи поверхово знайома) з учасниками групи, щоб запоб≥гти
упередженому ставленню до когось з учасник≥в ≥ сприймати њх та њхн≥ вислови
такими, ¤к≥ вони Ї п≥д час проведенн¤ групового зан¤тт¤. ƒоц≥льно, з нашоњ
точки зору, дл¤ впровадженн¤ ц≥Їњ методики застосувати метод ротац≥њ шк≥льних
психолог≥в, а також залучати представник≥в громадських орган≥зац≥й, ¤к≥
мають в≥дношенн¤ до проблеми, ≥ студент≥в вуз≥в.
” групов≥й робот≥ за ц≥Їю методикою використовуютьс¤ певн≥ форми та методи,
а саме: дискус≥¤, опитуванн¤ (первинне, пром≥жн≥, заключне), ≥нформуванн¤,
гра (рольова гра, завданн¤ на асоц≥ац≥њ, письмов≥ бл≥ц-опитуванн¤), домашнЇ
завданн¤ (роздуми на певну тему).
ƒискус≥¤ передбачаЇ обм≥н думками на певну тему. «авданн¤м тренера Ї дати
можлив≥сть учасникам висловитис¤, в раз≥ виникненн¤ суперечливих тверджень,
дати можлив≥сть груп≥ розгл¤нути кожне з них, сам≥й визначити, ¤ке з них
хибне, а ¤ке правдиве. ј також простежити, наск≥льки повно розгл¤даЇтьс¤
тема, чи в потр≥бному напр¤му, впливати на дискус≥ю з огл¤ду на це. ƒл¤
тренера важливо побачити особливе поводженн¤ когось з учасник≥в групи
при обговоренн≥ певноњ теми, роз≥братис¤ в причинах цього та спробувати
поговорити про це наодинц≥. ѕитанн¤, ¤к≥ обговорюютьс¤ п≥д час дискус≥њ
стануть основою дл¤ ≥нформац≥йноњ частини, дадуть можлив≥сть тренеру побачити,
на що необх≥дно звернути особливу увагу в подальших зан¤тт¤х.
ќпитуванн¤ в межах ц≥Їњ методики проводитьс¤ к≥лька раз≥в, кожне з них
анон≥мне, результати опитуванн¤ пов≥домл¤ютьс¤ учасникам групи т≥льки
за бажанн¤м ус≥Їњ групи. ѕервинне опитуванн¤ маЇ за мету ви¤вити р≥вень
по≥нформованост≥ щодо проблем ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу. ѕром≥жн≥ опитуванн¤ провод¤тьс¤
п≥сл¤ зак≥нченн¤ зан¤ть за певною проблематикою та вм≥щують суто ≥нформац≥йн≥
питанн¤. «аключне опитуванн¤ вм≥щуЇ питанн¤ стосовно вс≥х проблем, ¤к≥
розгл¤далис¤ групою, акцент робитьс¤ на проблемах вибору повед≥нки та
особист≥сн≥ ц≥нност≥.
≤нформуванн¤ проводитьс¤ на кожному зан¤тт≥ та стосуЇтьс¤ проблеми, що
розгл¤даЇтьс¤. ≤нформуванн¤ може бути прихованим та ¤вним, перевагу необх≥дно
надавати першому. ѕри проведенн≥ ≥нформуванн¤ тренер повинен оперувати
виваженою та достов≥рною ≥нформац≥Їю, називати джерела ц≥Їњ ≥нформац≥њ,
не бо¤тис¤ визнати того, що чогось не знаЇ, а також уникати категоричних
тверджень.
√ра використовуЇтьс¤ на кожному зан¤тт≥ ¤к форма емоц≥йного засвоЇнн¤
(чи переживанн¤) певноњ ≥нформац≥њ.
–ольова гра передбачаЇ роботу учасник≥в групи за певними вигаданими (на
перший погл¤д) сценар≥¤ми та передбачаЇ ви¤вленн¤ особистих стереотип≥в
повед≥нки, ц≥нн≥сних установок тощо. ќбовТ¤зковим Ї обговоренн¤ гри з
акцентуванн¤м на думках, переживанн¤х, почутт¤х, емоц≥¤х, ¤к≥ виникли
в учасник≥в групи п≥д час гри.
«авданн¤ на асоц≥ац≥ю передбачаЇ створенн¤ кожним учасником групи асоц≥ативного
ланцюжка, повТ¤заного з певним ¤вищем, пон¤тт¤м, ситуац≥Їю, њхнЇ обговоренн¤
з метою по¤снити асоц≥ац≥ю рац≥ональними знанн¤ми чи досв≥дом.
ѕисьмов≥ бл≥ц-опитуванн¤ використовуютьс¤ дл¤ швидкого ви¤вленн¤ думок,
почутт≥в, знань щодо певних проблем ≥ створюють умови, щоб уникнути ман≥пулюванн¤
з≥ сторони учасник≥в групи.
ƒомашнЇ завданн¤ включаЇ в себе роздуми на певну тему. “ренер повинен
в≥дсл≥дковувати емоц≥йн≥ моменти обговоренн¤ цих роздум≥в учасниками групи,
щоб зТ¤сувати, коли учасник групи говорить те, що потр≥бно, а коли те,
що в≥н д≥йсно вважаЇ.
”сп≥шне використанн¤ ц≥Їњ методики можливе за умови створенн¤ атмосфери
дов≥ри, поваги, толерантного ставленн¤ один до одного м≥ж вс≥ма учасниками
групи, в тому числ≥ тренера.
ќч≥куван≥ результати:
ўодо безпосередньоњ мети:
Х привернути увагу до ¬≤Ћ;
Х вплив на формуванн¤ думки, що ¬≤Ћ стосуЇтьс¤ кожного;
Х надати та закр≥пити достов≥рну ≥нформац≥ю стосовно ¬≤Ћ ≥ проблем, що
з ним повТ¤зан≥;
Х закр≥пити розум≥нн¤ пон¤тт¤ Уризиковн≥ форми повед≥нкиФ,
Х визначити та на емоц≥йному р≥вн≥ закр≥пити пон¤тт¤ Унеризиковн≥ форми
повед≥нкиФ;
Х стосовно сексуальноњ повед≥нки сформувати розум≥нн¤ особистоњ в≥дпов≥дальност≥
за насл≥дки сексуальноњ повед≥нки, њњ вплив на подальше житт¤ загалом,
Х стосовно залежностей, особливо наркотичноњ, закр≥пити розум≥нн¤ психолог≥чноњ
та ф≥зичноњ залежност≥, вплинути на розум≥нн¤ насл≥дк≥в залежностей;
Х вплинути на св≥домий виб≥р безпечних форм повед≥нки з огл¤ду на ¬≤Ћ;
Х вплинути на в≥дношенн¤ до ¬≤Ћ-позитивних ¤к до звичайних людей.
ўодо повед≥нки та емоц≥й загалом:
Х вплинути на розум≥нн¤ того, що кожний несе в≥дпов≥дальн≥сть за свою
повед≥нку та њњ насл≥дки перед собою та сусп≥льством;
Х вплинути на формуванн¤ життЇвих ц≥нностей, њхнього усв≥домленн¤ ¤к важлив≥шого
важел¤ житт¤,
Х надати навички сп≥лкуванн¤, заснован≥ на поваз≥ до думок ≥ почутт≥в
≥нших,
Х надати навички конструктивного п≥дходу до вир≥шенн¤ особистих проблем
≥ прийн¤тт¤ особистих р≥шень.
ќкр≥м того, необх≥дно передбачити, що ефективне використанн¤ ц≥Їњ методики
може в подальшому перетворити цю групу п≥дл≥тк≥в на групу, наприклад особист≥сного
росту, групу сп≥лкуванн¤ тощо. ј також створити умови дл¤ виникненн¤ та
д≥¤льност≥ руху У–≥вний допомагаЇ р≥вномуФ, коли ≥нформац≥ю стосовно ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу
будуть поширювати в п≥дл≥тковому середовищ≥ сам≥ п≥дл≥тки.
«ан¤тт¤ 0
“ема: ¬≤Ћ/—Ќ≤ƒ - хвороба 21 стол≥тт¤.
ћета: ¬и¤вити по≥нформован≥сть п≥дл≥тк≥в
щодо ¬≤Ћ.
ћетод: ƒискус≥¤ з елементами ≥нтервенц≥њ, опитуванн¤.
ѕитанн¤, ¤к≥ необх≥дно обговорити:
Х розшифрувати абрев≥атури ¬≤Ћ ≥ —Ќ≤ƒ;
Х чому —Ќ≤ƒ називають Учумою ’’ стол≥тт¤Ф;
Х шл¤хи ≥нф≥куванн¤ ¬≤Ћ;
Х в≥рог≥дн≥сть ≥нф≥куванн¤;
Х статистичн≥ в≥домост≥ щодо ¬≤Ћ-становища в св≥т≥, ”крањн≥, Ћьвов≥;
Х найб≥льш уразлив≥ щодо ¬≤Ћ/—Ќ≤ƒу групи населенн¤;
Х повед≥нка, ¤ка безпосередньо повТ¤зана з загрозою ≥нф≥куванн¤ ¬≤Ћ;
Х наркоман≥¤: знайом≥ наркомани; чи легко перестати вживати наркотики
(аналог≥¤ з тютюнопал≥нн¤м); стан УломкиФ; що треба зробити, щоб стати
100-в≥дсотковим наркоманом;
Х чи стосуЇтьс¤ ¬≤Ћ кожного, чи т≥льки представник≥в найб≥льш уразливих
груп населенн¤.
Ќа що треба звернути увагу: ќсобистий досв≥д п≥дл≥тк≥в, р≥вень емоц≥йност≥
та в≥двертост≥ при обговоренн≥ р≥зних питань.
ќч≥куван≥ результати: ѕеренесенн¤ теоретичноњ дл¤ п≥дл≥тк≥в
проблеми в коло особист≥сних проблем.
ќпитуванн¤.
ƒомашнЇ завданн¤ (дл¤ тих, хто ви¤вить бажанн¤ надал≥ працювати в груп≥):
„и потр≥бно говорити про проблеми ¬≤Ћ? √рупова робота ¤к одна з форм поширенн¤
≥нформац≥њ про ¬≤Ћ. ’то та чому хот≥в би залучитис¤ до груповоњ роботи.
«ан¤тт¤ 1
“ема: √рупова робота ¤к один ≥з шл¤х≥в
поширенн¤ знань про ¬≤Ћ.
ћета: „≥тко визначити мету та принципи подальшоњ груповоњ
роботи. ќкреслити коло питань, ¤к≥ будуть обговорюватис¤.
ћетод: ≤нформуванн¤, дискус≥¤, рольова гра.
ѕитанн¤, ¤к≥ необх≥дно обговорити:
Х чому кожен вир≥шив прийн¤ти участь у робот≥ групи;
Х принципи груповоњ роботи;
Х ¤к≥ питанн¤ необх≥дно обговорити з огл¤ду на проф≥лактику ¬≤Ћ.
Ќа що треба звернути увагу: Ћ≥дери та антил≥дери в груп≥, в≥дверт≥сть
та емоц≥йн≥сть учасник≥в групи; п≥дведенн¤ до висновку, що проблема ¬≤Ћ
стосуЇтьс¤ вс≥х стор≥н житт¤.
–ольова гра: УћоЇ ≥мТ¤Ф.
ћета: ¬становленн¤ особистих контакт≥в, створенн¤ передумов
дл¤ в≥двертого сп≥лкуванн¤.
ћетодика проведенн¤: ожний учасник групи називаЇ своЇ
≥м`¤ в трьох вар≥антах (просто ≥м`¤; ≥мТ¤, ¤ким йому найб≥льше подобаЇтьс¤,
щоб називали; ≥мТ¤, ¤ким не подобаЇтьс¤, щоб називали), аргументуючи кожну
думку, наприклад, подобаЇтьс¤, тому що саме так називаЇ мама.
Ќа що треба звернути увагу: ќск≥льки учасники групи вже знайом≥, то необх≥дно
в≥дстежити бажанн¤ чи не бажанн¤ когось сп≥лкуватис¤ м≥ж собою або сп≥лкуватис¤
з одними б≥льше, н≥ж з ≥ншими.
”вага дл¤ тренера - необх≥дно ч≥тко заф≥ксувати трет≥й вар≥ант ≥мен≥ й
при сп≥лкуванн≥ використовувати т≥льки його.
ќч≥куван≥ результати: ѕ≥дл≥тки почнуть ставитис¤ один
до одного з б≥льшою повагою, що створить умови дл¤ подальшоњ в≥двертоњ
та емоц≥йноњ роботи групи.
ƒомашнЇ завданн¤: ѕро що кожен хоче (не хоче) говорити
стосовно ¬≤Ћ, чому.
«ан¤тт¤ 2
“ема: ¬≤Ћ/—Ќ≤ƒ - ≥стор≥¤, перш≥ Угрупи
ризикуФ, тенденц≥њ розвитку еп≥дем≥њ.
ћета: ѕоширенн¤ обТЇктивних в≥домостей про ¬≤Ћ - основа
дл¤ виваженого ставленн¤ до нього.
ћетод: ≤нформуванн¤, дискус≥¤, гра.
ѕитанн¤, ¤к≥ необх≥дно обговорити:
Х ≥стор≥¤ ви¤вленн¤ ¬≤Ћ-≥нфекц≥њ;
Х перш≥ Угрупи ризикуФ;
Х м≥ф про чотири √;
Х еволюц≥¤ ставленн¤ до ≥нфекц≥йних хвороб;
Х особливе м≥сце ¬≤Ћ серед ≥нфекц≥йних хвороб;
Х групи ризику з огл¤ду на ¬≤Ћ;
Х особистий досв≥д сп≥лкуванн¤ з представниками Угруп ризикуФ;
Х ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒ - хвороба повед≥нки;
Х чи стосуЇтьс¤ ¬≤Ћ кожного з нас.
Ќа що треба звернути увагу: ћ≥ф про те, що ¬≤Ћ-≥нфекц≥¤ стосуЇтьс¤ т≥льки
гомосексуал≥в, наркоман≥в, пов≥й; ¬≤Ћ - не звичайне ≥нфекц≥йне захворюванн¤;
¬≤Ћ - не т≥льки медична проблема; —Ќ≤ƒ ¤к хвороба повед≥нки; ¤кщо Ї досв≥д
сп≥лкуванн¤ з представниками Угруп ризикуФ перевести обговоренн¤ з теоретичного
р≥вн¤ на особист≥сний (емоц≥йний).
ќч≥куван≥ результати: –озум≥нн¤ необх≥дност≥ дл¤ кожного
коригувати свою повед≥нку з огл¤ду на ¬≤Ћ; критично ставитис¤ до контакт≥в
≥ вплив≥в знайомих, ¤ких можна в≥днести до Угруп ризикуФ.
√ра: У–изиковно чи не дужеФ.
ћета: ¬и¤вити по≥нформован≥сть щодо ризиковних ≥ неризиковних
форм повед≥нки стосовно ¬≤Ћ.
ћетодика проведенн¤: ѕеред зан¤тт¤м ≥ п≥д час перерви
п≥дготувати наб≥р карток (скористатис¤ порадами учасник≥в групи), де б
м≥стилис¤ ситуац≥њ та ¤вища, повТ¤зан≥ з ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒом. «а умову гри приймаЇтьс¤,
що ¤кщо в ситуац≥њ чи ¤вищ≥ можна передбачити контакт людини з людиною,
то одна з них - ¬≤Ћ-≥нф≥кована. Ќа кожного учасника групи повинна припадати
хоча б одна картка, краще, ¤кщо њх буде дв≥-три.
ѕриклади карток: дружн≥ об≥йми, статевий акт без презерватива, ≥нТЇкц≥¤
в л≥кувальному заклад≥, статеве житт¤ в шлюб≥, оральний статевий акт,
переливанн¤ кров≥, користуванн¤ зубною щ≥ткою ≥ншоњ особи, в≥дв≥дуванн¤
басейну, статевий акт ≥з споживачем наркотик≥в, Углибокий поц≥лунокФ,
догл¤д за хворим на —Ќ≤ƒ, укус комахи, статев≥ звТ¤зки з б≥льше, н≥ж одним
партнером, проколюванн¤ вух, проживанн¤ в одному помешканн≥ з ¬≤Ћ-≥нф≥кованим,
статевий акт п≥сл¤ вживанн¤ алкоголю, нанесенн¤ татуюванн¤, анальний статевий
акт, укус собаки, статев≥ звТ¤зки з багатьма партнерами, навчанн¤ в одному
учбовому заклад≥ з ¬≤Ћ-≥нф≥кованим, статевий акт ≥з використанн¤м презерватива
тощо
ќкр≥м того, необх≥дно п≥дготувати пТ¤ть карток ≥з р≥зним ступенем ризику:
високий, невисокий, ризик в≥дсутн≥й, ступ≥нь ризику нев≥домий, не знаю.
ћетодика проведенн¤: Ќа п≥длоз≥ провести УЋ≥н≥ю ризикуФ.
« одного боку в≥д ц≥Їњ л≥н≥њ розм≥стити зону У¬исокий ризикФ, з протилежного
боку - зону У–изик в≥дсутн≥йФ, зону УЌевеликий ризикФ розм≥стити ближче
до середини, м≥сце знаходженн¤ зон УЌе знаюФ та У—туп≥нь ризику нев≥домийФ
визначаЇ сама група.
ожен з учасник≥в отримуЇ картку (картки), читаЇ, ¤ка ситуац≥¤ чи ¤вище
на н≥й написан≥ та розм≥щуЇ њњ в певн≥й зон≥, обгрунтовуючи своЇ р≥шенн¤.
якщо Ї сумн≥ви стосовно вибору, картка потрапл¤Ї в зону УЌе знаюФ. ѕ≥сл¤
того, ¤к ус≥ учасники групи розклали своњ картки, обговорюютьс¤ ситуац≥њ
та ¤вища з невизначеним групою ризиком.
ѕриклади в≥дпов≥дей на питанн¤, ¤к≥ позначен≥ на картках :
У¬исокий ризикФ - анальний статевий акт, статев≥ звТ¤зки з б≥льше, н≥ж
одним партнерами, статевий акт ≥з споживачем наркотик≥в тощо.
УЌевеликий ризикФ - проколюванн¤ вух, використанн¤ зубноњ щ≥тки ≥ншоњ
людини, Углибокий поц≥лунокФ тощо.
У–изик в≥дсутн≥йФ - статеве житт¤ в шлюб≥ (з не≥нф≥кованим партнером),
в≥дв≥дуванн¤ басейну, дружн≥ об≥йми, догл¤д за хворим на —Ќ≤ƒ, укус комахи,
жити в одному помешканн≥ з ¬≤Ћ-≥нф≥кованим тощо.
Ќа що звернути увагу: ѕ≥двищена емоц≥йн≥сть учасник≥в може бути викликана
називанн¤м певних ¤вищ ≥ ситуац≥й, ¤к≥ п≥дл≥ткам здаютьс¤ табуйованими.
Ќеобх≥дно скористатис¤ нагодою, щоб ввести та обговорити доречн≥сть використанн¤
терм≥н≥в, ¤к≥, наприклад, вживаютьс¤ дл¤ р≥зних форм сексуальноњ повед≥нки.
¬≥дстежити, ¤к≥ ситуац≥њ та ¤вища не викликали вагань, а ¤к≥ викликали
ваганн¤ та суперечки. ¬и¤вити ≥люзорн≥ та спотворен≥ у¤вленн¤ щодо ризиковних
ситуац≥й та ¤вищ.
ќч≥куван≥ результати: „≥тке усв≥домленн¤ ризиковних ≥
неризиковних ситуац≥й з огл¤ду на ¬≤Ћ.
ƒомашнЇ завданн¤: «доровий спос≥б житт¤ - вигадки чи
необх≥дн≥сть. ќсобливо загрозлив≥ форми повед≥нки з огл¤ду на ¬≤Ћ.
«ан¤тт¤ 3
“ема: ≤мунна система людини, њњ функц≥њ.
ћета: ѕоширенн¤ обТЇктивноњ ≥нформац≥њ про шл¤хи та ймов≥рн≥сть
передач≥ ¬≤Ћ.
ћетод: ≤нформуванн¤, дискус≥¤, рольова гра.
ѕитанн¤, ¤к≥ необх≥дно обговорити:
Х пон¤тт¤ У≥мунна системаФ, У≥мун≥тетФ;
Х функц≥њ ≥мунноњ системи, њхн≥ зм≥ни п≥д впливом ¬≤Ћ;
Х пон¤тт¤ Уздоровий спос≥б житт¤Ф;
Х здоровий спос≥б житт¤ - св≥домий виб≥р, необх≥дн≥сть, вигадки;
Х ймов≥рн≥сть зараженн¤ ¬≤Ћ-≥нфекц≥Їю: м≥фи та правда;
Х чи Ї люди, ¤к≥ н≥ за ¤ких обставин не можуть ≥нф≥куватис¤ ¬≤Ћ.
Ќа що треба звернути увагу: ќсобистий досв≥д в≥дмови в≥д дуже бажаного
дл¤ себе та ≥нших; негативний досв≥д Уздорового способу житт¤Ф, чи завжди
Уздоровий спос≥б житт¤Ф корисний, бажаний, оск≥льки вимагаЇ зусиль дл¤
його ос¤гненн¤. ќсобистий досв≥д Унездорового способу житт¤Ф.
ќч≥куван≥ результати: ‘ормуванн¤ виважених знань про
шл¤хи передач≥ та ймов≥рн≥сть ≥нф≥куванн¤ ¬≤Ћ, а також вплив на усв≥домленн¤
переваг ≥ доречност≥ Уздорового способу житт¤Ф, особистоњ в≥дпов≥дальност≥
за своЇ житт¤.
–ольова гра: Уƒ≥вчина (хлопець) моЇњ
мр≥њФ.
ћета: ¬плинути на розум≥нн¤ в≥дм≥нност≥ ≥деальних ≥ реальних
у¤влень. ¬одночас, вплинути на розум≥нн¤ особистоњ в≥дпов≥дальност≥ за
доречн≥сть та реал≥зац≥ю мр≥й.
ћетодика проведенн¤: ожний учасник групи прот¤гом 15 хвилин пише про
д≥вчину (хлопц¤), про ¤ку (¤кого) мр≥Ї, ¤кою б в≥н хот≥в бачити свою майбутню
с≥мТю, пот≥м ус≥ члени групи по колу розпов≥дають про свою мр≥ю та в≥дпов≥дають
на запитанн¤ учасник≥в групи, наприклад про певн≥ конкретн≥ риси та ¤кост≥
вимр≥¤ного хлопц¤ чи д≥вчини, чи саме вони виступають в рол≥ майбутнього
чолов≥ка чи дружини.
Ќа що звернути увагу: Ѕажано п≥двести учасник≥в групи до Уз≥ткненн¤Ф ≥деал≥зованих
у¤влень ≥з живими людьми та конкретними, часом спокусливими ситуац≥¤ми,
збереженн¤ в цих обставинах особистих ц≥нностей та ≥деал≥в. ѕ≥дтримати
в≥дверт≥сть, серйозн≥сть та емоц≥йн≥сть учасник≥в групи.
ќч≥куван≥ результати: ѕ≥двести до розум≥нн¤ особистоњ
в≥дпов≥дальност≥ за своЇ майбутнЇ (коханих, близьких, с≥мТю).
ѕром≥жне опитуванн¤.
ƒомашнЇ завданн¤: У—ексуальна революц≥¤Ф - початок, розвиток,
зак≥нченн¤.
Ѕезпечний секс - вимога часу чи вигадки.
«ан¤тт¤ 4
“ема: јнатом≥чна будова статевих орган≥в.
ќсобиста проф≥лактика ¬≤Ћ: безпечний ≥ небезпечний секс.
ћета: —формувати необх≥дн≥сть розум≥нн¤ св≥домого особистого
вибору безпечних форм сексуальноњ повед≥нки.
ћетод: ≤нформуванн¤, дискус≥¤, рольова гра.
ѕитанн¤, ¤к≥ необх≥дно обговорити:
Х казки про те, зв≥дки берутьс¤ д≥ти;
Х особливост≥ статевих орган≥в та њхн≥х функц≥й у ж≥нок ≥ чолов≥к≥в;
Х чи достатньо т≥льки ф≥з≥олог≥чних умов, щоб розпочинати статеве житт¤;
Х форми сексуальноњ повед≥нки;
Х безпечний ≥ небезпечний секс;
Х безпечний секс - секс чи н≥;
Х чи так вже необх≥дно розпочинати статев≥ стосунки з небезпечного сексу.
Ќа що треба звернути увагу: ƒжерела ≥нформац≥њ з цих питань, кому б≥льше
дов≥р¤ють учасники групи, з ким кожен з них н≥коли не будете обговорювати
ц≥ питанн¤; телеканал У1+1Ф - пропагандист безпечних сексуальних стосунк≥в
чи н≥; сп≥льний перегл¤д молод≥жних сер≥ал≥в та њхнЇ обговоренн¤ з батьками;
батьки ¤к ≥мов≥рне джерело ≥нформац≥њ.
ќч≥куван≥ результати: ¬плив на розум≥нн¤ особистоњ в≥дпов≥дальност≥
за свою повед≥нку, за своЇ житт¤, р≥шенн¤, д≥њ; критичн≥сть щодо ≥нформац≥й
на цю тему. ќбговоренн¤ питань сексуальноњ повед≥нки даЇ можлив≥сть визначити
р≥вень в≥двертост≥ та емоц≥йност≥ групи, тренер ще раз зможете перев≥рити
та побачити ступ≥нь дов≥ри, готовн≥сть до сп≥впрац≥ та атмосферу, ¤ка
пануЇ на даний момент у груп≥ (що може бути своЇр≥дним п≥дсумком попередн≥х
зан¤ть).
–ольова гра: У„и схожий ¤ на своњх батьк≥в?Ф.
ћета: Ќадати можлив≥сть (право) учасникам групи в≥дчути
себе УдорослимиФ(батьками) ≥ спробувати самост≥йно прийн¤ти р≥шенн¤ щодо
УдорослихФ (батьк≥вських) питань.
ћетодика проведенн¤: „лени групи називають ≥ вибирають к≥лька ситуац≥й,
можливо конфл≥ктних, ≥з свого житт¤. √рупа д≥литьс¤ на тр≥ади, кожна група,
д≥литьс¤ на УбатькаФ, Умат≥рФ, УдитинуФ й вир≥шуЇ св≥й конфл≥кт прот¤гом
10 хвилин. ѕот≥м учасники групи ще дв≥ч≥ м≥н¤ють своњ рол≥. ѕ≥сл¤ цього
вс¤ група обговорюЇ кожну ситуац≥ю.
Ќа що треба звернути увагу: ¬иникають ситуац≥њ, коли п≥дл≥тки почуваютьс¤
безпорадними ≥, ¤к результат, виникаЇ ризик зробити помилки, а отже, страх
перед такими помилками. ” рол≥ УдорослихФ учасники групи мають можлив≥сть
в≥дчути переживанн¤ насл≥дк≥в њхн≥х особистих р≥шень, Удорослоњ незалежност≥Ф
(¤коњ п≥дл≥тки, здеб≥льшого, так прагнуть), УдорослоњФ самост≥йност≥.
ќч≥куван≥ результати: ≥гровий досв≥д дасть можлив≥сть
в≥докремити себе в≥д рол≥ дитини в своњй родин≥, в≥дчути в≥дпов≥дальн≥сть
за р≥дну, близьку людину, турботу по в≥дношенню до нењ, особисту в≥дпов≥дальн≥сть
за своњ р≥шенн¤, на ¤ких залежить ≥ншим.
ƒомашнЇ завданн¤: оли час розпочинати статеве житт¤
«ан¤тт¤ 5
“ема: —татев≥ стосунки з огл¤ду на ¬≤Ћ.
ћета: ¬плив на розум≥нн¤ необх≥дност≥ св≥домого вибору
початку статевих стосунк≥в, ц≥нн≥сних ор≥Їнтир≥в щодо цього, особистоњ
в≥дпов≥дальност≥ за ц≥ стосунки.
ћетод: ƒискус≥¤, ≥нформуванн¤, рольова гра, завданн¤
на асоц≥ац≥њ.
ѕитанн¤, ¤к≥ необх≥дно обговорити:
Х статев≥ стосунки ¤к в≥дношенн¤ м≥ж стат¤ми,
Х безпечн≥ та небезпечн≥ статев≥ стосунки,
Х коли сл≥д розпочинати статев≥ стосунки,
Х чому необх≥дно розпочинати статев≥ стосунки,
Х статевий партнер - хто в≥н (вона),
Х дл¤ чого треба (не треба) починати статев≥ стосунки,
Х чи достатньо дружн≥х в≥дносин, щоб розпочати статев≥ стосунки,
Х коханн¤ ¤к прив≥д розпочати статев≥ стосунки,
Х алкоголь, наркотики ¤к прив≥д розпочати (продовжувати) статев≥ стосунки,
Х чи ризикуЇте ви, починаючи статев≥ стосунки, ¤к саме,
Х активне сексуальне житт¤ - що це,
Х коли ≥снуЇ (¤кщо ≥снуЇ) загроза ≥нф≥куванн¤ ¬≤Ћ ≥ «ѕ—Ў при статевих
стосунках,
Х презервативи: ¤к≥, дл¤ чого, в≥д чого,
Х чи ≥снують Ум≥фиФ про презервативи,
Х пропаганда презерватив≥в - рекламна компан≥¤ чи усв≥домлена необх≥дн≥сть.
Ќа що треба звернути увагу: ¬≥дстежити, наск≥льки обговоренн¤ в≥дверте
та емоц≥йне, а також чи даЇ можлив≥сть ви¤вити характер, звички, по≥нформован≥сть
≥з цих питань, у тому числ≥ помилков≥ погл¤ди.
ќч≥куван≥ результати: ¬плив на формуванн¤ вм≥нн¤ зробити
св≥домий виб≥р щодо свого сексуального житт¤, в≥дпов≥дальност≥ за це,
моральн≥, рел≥г≥йн≥, особист≥ ц≥нност≥ щодо цього.
–ольова гра: У—ьогодн≥ ¤ говорю тоб≥:
УЌ≥Ф.
ћета: ¬и¤вленн¤ особистих ц≥нн≥сних установок щодо сексуального
житт¤.
ћетодика проведенн¤: √рупа розд≥л¤Їтьс¤ на пари, бажано юнак-д≥вчина.
ожна пара обираЇ ймов≥рну стад≥ю њхнього знайомства (наприклад незнайом≥,
познайомилис¤ щойно на дискотец≥, вчатьс¤ в одному клас≥ тощо). ёнаки
пробують прот¤гом 10 хвилин УзвабитиФ д≥вчину, д≥вчина аргументуючи в≥дмовл¤Їтьс¤.
ѕот≥м група обговорюЇ та складаЇ перел≥к аргумент≥в, ¤к≥ найчаст≥ше використовувалис¤
УзваблювачамиФ ≥ найефективн≥ш≥ в≥дмови. ќкр≥м того, група може обрати
найб≥льш переконливого УзваблювачаФ та найб≥льш Уст≥йку до спокусиФ.
Ќа що треба звернути увагу: ¬м≥нн¤ висловлювати своњ думки, емоц≥њ, почутт¤
коректно, тактовно та переконливо.
ќч≥куван≥ результати: ћожлив≥сть сформулювати вголос ц≥нн≥сн≥ (моральн≥,
рел≥г≥йн≥, с≥мейн≥, особист≥сн≥ тощо) ор≥Їнтири учасник≥в групи.
«авданн¤ на асоц≥ац≥њ: јсоц≥ативний р¤д з≥ словом презерватив.
ћетодика проведенн¤: ѕрот¤гом 15 хвилин кожний учасник
групи записуЇ, ¤к≥ слова, словосполученн¤ та ситуац≥њ виникають у нього
в звТ¤зку з≥ словом презерватив.
ќч≥куван≥ результати: —лово презерватив, ¤кщо попередн¤
робота група була в≥двертою та ефективною, повинно викликати асоц≥ац≥њ
з ризиком (наприклад противогаз, в≥йна, смерть тощо).
ƒомашнЇ завданн¤: ‘орми безпечноњ та небезпечноњ сексуальноњ
повед≥нки.
«ан¤тт¤ 6
“ема: Ѕезпечний секс ¤к форма сексуальноњ
повед≥нки. ƒостов≥рна ≥нформац≥¤ про презервативи.
ћета: Ќадати виважену та достов≥рну ≥нформац≥ю про безпечну
сексуальну повед≥нку, а також про презерватив ¤к один ≥з засоб≥в забезпеченн¤
безпечноњ сексуальноњ повед≥нки.
ћетод: ƒискус≥¤, ≥нформуванн¤, рольова гра.
ѕитанн¤, ¤к≥ необх≥дно обговорити:
Х може вс≥ забобони та страхи стосовно сексуальноњ повед≥нки - це вигадки
дорослих, щоб в≥дт¤гнути час, коли њхн≥ д≥ти розпочнуть статеве житт¤,
Х безпечна сексуальна повед≥нка - чи доречно про нењ говорити, коли йдетьс¤
про секс,
Х наск≥льки синон≥м≥чн≥ пон¤тт¤ секс, сексуальн≥ стосунки, закохан≥сть,
коханн¤,
Х чи доречно говорити з партнером (д≥йсним або бажаним) про безпечну сексуальну
повед≥нку, њњ види,
Х ¤кими можуть бути насл≥дки безпечноњ сексуальноњ повед≥нки,
Х чи ≥снуЇ проблема вибору м≥ж небажаною ваг≥тн≥стю, абортом ≥ презервативом,
Х за ¤ких умов ви б розпочали (не розпочали) статев≥ стосунки,
Х хто з партнер≥в повинен думати про безпечн≥сть майбутн≥х статевих контакт≥в,
Х виб≥р (купуванн¤) презерватива - доречно це робити одному, одн≥й, удвох,
в компан≥њ.
Ќа що треба звернути увагу: ¬и¤вити та обговорити хибну ≥нформац≥ю про
безпечну сексуальну повед≥нку, вплинути на критичн≥сть щодо вибору презерватива.
«апропонувати викласти своњ думки щодо ситуац≥й ≥ запитанн¤, повТ¤зан≥
з ц≥Їю проблемою, письмово (анон≥мно), з тим що на наступних зан¤тт¤х
це стане темою дл¤ обговоренн¤ вс≥Їњ групи.
ќч≥куван≥ результати: ¬плинути на розум≥нн¤ того, що
насл≥дки своЇњ небезпечноњ сексуальноњ повед≥нки можна та необх≥дно передбачати
(усв≥домлювати), св≥домий самост≥йний виб≥р власного безпечного майбутнього,
вплинути на формуванн¤ ч≥ткого розум≥нн¤ безпечноњ та небезпечноњ сексуальноњ
повед≥нки, а також на в≥дношенн¤ до використанн¤ презерватива ¤к до необх≥дноњ
умови здорового майбутнього.
–ольова гра: Уя - ваг≥тнаФ.
ћета: ѕереживанн¤ насл≥дк≥в необачноњ сексуальноњ повед≥нки.
ћетодика проведенн¤: ”часники групи д≥л¤тьс¤ на пари,
по черз≥ кожна пара обговорюЇ проблему ваг≥тн≥ст≥ при р≥зних вар≥антах
знайомства та в≥дношень, щоб знайти оптимальний вих≥д ≥з ц≥Їњ ситуац≥њ.
ѕот≥м ус¤ група обговорюЇ результати гри в парах, д≥литьс¤ думками, емоц≥¤ми,
в≥дчутт¤ми щодо цього.
Ќа що треба звернути увагу: ÷≥нн≥сн≥ установки, аборт ¤к можливе (неможливе)
вир≥шенн¤ проблеми небажаноњ (невчасноњ) ваг≥тност≥, готовн≥сть приймати
в≥дпов≥дальн≥ р≥шенн¤, моральн≥ та етичн≥ принципи. ѕроведенн¤ ц≥Їњ групи
зазвичай викликаЇ емоц≥йну реакц≥ю учасник≥в групи, може в≥дбутис¤ розд≥ленн¤
на два табори: юнаки та д≥вчата. ¬ажливо п≥дштовхнути учасник≥в групи
до розум≥нн¤ та готовност≥ емоц≥йного сп≥впереживанн¤ кожноњ сторони конфл≥кту.
якщо хтось з учасник≥в групи засмучений, роздратований або не приймаЇ
участ≥ в обговоренн≥ (≥нш≥ про¤ви в≥докремленн¤ в≥д групи), можливо, з
ним необх≥дно спробувати поговорити в≥ч-на-в≥ч.
ќч≥куван≥ результати: ≈моц≥йний досв≥д спричинить потребу
думати про можлив≥ насл≥дки необачноњ повед≥нки, особисту в≥дпов≥дальн≥сть
за свою повед≥нку перед собою, своњм партнером, батьками; дасть можлив≥сть
випробувати вм≥нн¤ знаходити вих≥д ≥з критичноњ ситуац≥њ, враховуючи думки
≥нших, а також розмовл¤ти про своњ переживанн¤, емоц≥њ. ќкр≥м цього, ц¤
гра дасть можлив≥сть повТ¤зати особистий досв≥д, думки, над≥њ, мр≥њ учасник≥в
групи з набутими знанн¤ми, новою ≥нформац≥Їю.
ѕром≥жне опитуванн¤:
ƒомашнЇ завданн¤: Ѕез чого житт¤ втрачаЇ сенс. «алежн≥сть,
наприклад в≥д коханоњ особи.
«ан¤тт¤ 7
“ема: «алежност≥. “ютюнопал≥нн¤, алкоголь,
немедичне вживанн¤ наркотик≥в.
ћета: ¬плив на формуванн¤ розум≥нн¤, що залежност≥ виникають
п≥д впливом певних речовин, обставин, незалежно в≥д нашого бажанн¤. ”св≥домленн¤
псих≥чноњ та ф≥зичноњ стад≥њ залежност≥. ¬и¤вленн¤ повед≥нкових ор≥Їнтир≥в
стосовно наркотичних речовин, а також впевненост≥ п≥дл≥тк≥в щодо особистих
ц≥нн≥сних установок.
ћетод: ƒискус≥¤, ≥нформуванн¤, рольова гра.
ѕитанн¤, ¤к≥ необх≥дно обговорити:
Х пон¤тт¤ Узалежн≥стьФ у широкому розум≥нн≥ (в≥д батьк≥в, коханих ≥ т.д.);
Х пон¤тт¤ Узалежн≥стьФ у вузькому значенн≥ (в≥д речовин, обставин, ¤к≥
принос¤ть шкоду життю, здоровТю тощо);
Х особистий досв≥д тютюнопал≥нн¤ (чи приЇмно-легко розпочинати; чи в≥дома
шкода в≥д тютюнопал≥нн¤; чи пробували кинути, чи легко це зробити);
Х алкоголь: за та проти;
Х особистий досв≥д вживанн¤ алкоголю (чи приЇмно вживати; детоксикац≥¤);
Х ставленн¤ оточенн¤ до пом≥рного та надм≥рного вживанн¤ алкоголю;
Х чому в ус≥х крањнах ≥снуЇ в≥кове обмеженн¤ дл¤ продажу та вживанн¤ алкоголю;
Х наркотичн≥ речовини: ¤к≥ в≥дом≥, медичне та немедичне вживанн¤;
Х наркотик ¤к останн¤ допомога дл¤ хворих на онколог≥чн≥ захворюванн¤;
Х коли, дл¤ чого, за ¤ких обставин може в≥дбутис¤ перший досв≥д вживанн¤
наркотик≥в,
Х ¤к≥ можлив≥ насл≥дки тютюнопал≥нн¤, вживанн¤ алкоголю, наркотик≥в,
Х чи Ї знайом≥ пи¤ки, алкогол≥ки, наркомани, чи подобаютьс¤ вони та њхнЇ
житт¤,
Х чи в≥др≥зн¤Їтьс¤ 100-в≥дсотковий наркоман в≥д просто наркомана,
Х ставленн¤ до вислову, що в житт≥ все треба спробувати.
Ќа що треба звернути увагу: ¬≥дверт≥сть та емоц≥йн≥сть учасник≥в групи,
про¤ви особистого досв≥ду, акцентуванн¤ на фатальност≥ легковажного ставленн¤
до перших досв≥д≥в з речовинами, ¤к≥ викликають залежн≥сть, ч≥тка аргументац≥¤
хибних, ≥люзорних у¤влень щодо цього.
ќч≥куван≥ результати: —формувати ч≥тк≥ у¤вленн¤ про насл≥дки
в≥д вживанн¤ наркотик≥в, реальне розум≥нн¤, чим це загрожуЇ особистому
майбутньому, зТ¤суванн¤ причин ≥ ситуац≥й, в ¤ких в≥дбуваЇтьс¤ перший
досв≥д вживанн¤ наркотик≥в. ¬плинути на розум≥нн¤, що в≥дпов≥дальн≥сть
за житт¤ та повед≥нку - це усв≥домлений виб≥р кожного.
–ольова гра: Уя тебе таки вмовлю спробувати УтравкуФ.
ћета: ¬и¤вленн¤ ц≥нн≥сних та емоц≥йних установок щодо
готовност≥ вживати (не вживати) наркотики.
ћетодика проведенн¤: ”часники групи д≥л¤тьс¤ на пари,
у кожн≥й пар≥ один прот¤гом 10 хвилин вмовл¤Ї спробувати УтравкуФ другого,
¤кий аргументовано в≥дмовл¤Їтьс¤ в≥д цього; пот≥м вони м≥н¤ютьс¤ рол¤ми.
ќбговоренн¤ учасниками групи думок, почутт≥в, питань, емоц≥й, ¤к≥ викликала
гра; складанн¤ перел≥ку найпереконлив≥ших аргумент≥в за та проти спробувати
УтравкуФ.
Ќа що треба звернути увагу: ¬≥дчутт¤, ¤к≥ виникають, коли хтось змушуЇ
до будь-чого; наск≥льки ст≥йка позиц≥¤ щодо спроб зм≥нити впевнен≥сть,
що все в житт≥ треба спробувати; в≥дстежити реакц≥ю на ймов≥рну можлив≥сть
бути (стати) наркоманом, наск≥льки цей виб≥р взагал≥ може бути св≥домим.
ќч≥куван≥ результати: ¬плинути на формуванн¤ розум≥нн¤,
що в≥дпов≥дальн≥сть за вчинки в будь-¤кому стан≥ - т≥льки особиста в≥дпов≥дальн≥сть
перед собою, своњм житт¤м.
ƒомашнЇ завданн¤: „и Ї ¤кась ≥нша в≥дм≥нн≥сть, кр≥м способу вживанн¤,
м≥ж кур≥нн¤м УтравкиФ, нюханн¤м, наприклад, ацетону, ковтанн¤м УколесФ,
≥нТЇкц≥йним вживанн¤м наркотик≥в тощо.
«ан¤тт¤ 8
“ема: Ќаркотики, наркозалежн≥сть, чи
д≥йсно вони загроза дл¤ особистост≥, здоровТ¤, житт¤.
ћета: ¬плинути на усв≥домленн¤, сприйн¤тт¤ обТЇктивних
в≥домостей про наркотики та наркозалежн≥сть ≥ на розум≥нн¤ фатального
впливу наркотик≥в на людське житт¤.
ћетод: ƒискус≥¤, ≥нформуванн¤, гра.
ѕитанн¤, ¤к≥ необх≥дно обговорити:
Х чи д≥йсно немедичне вживанн¤ наркотик≥в наст≥льки шк≥дливе, ¤к в цьому
переконують,
Х чи Ї принципова р≥зниц¤ в способ≥ вживанн¤ наркотичних речовин з огл¤ду
на результат,
Х розмови про легал≥зац≥ю Улегких Ф наркотик≥в - необх≥дн≥сть чи безглуздд¤,
Х шл¤х голландського сусп≥льства до толерантного ставленн¤ до УлегкихФ
наркотик≥в,
Х ефект в≥д вживанн¤ наркотик≥в,
Х наск≥льки доречно в≥дмовл¤тис¤ в≥д власних емоц≥й, переживань (нехай
нав≥ть не завжди позитивних) на користь наркотичним речовинам,
Х чи ≥снуЇ взагал≥ проблема вибору вживати - не вживати наркотики, хто
чи що може вплинути на њњ вир≥шенн¤,
Х псих≥чна та ф≥зична наркозалежн≥сть - вигадки чи факт,
Х чи може людина сказати УстопФ наркозалежност≥, ¤кщо це можливо, то на
¤к≥й стад≥≥ залежност≥,
Х шл¤хи виходу з залежностей, в≥домост≥ про них, в≥дношенн¤; чи бачили
б дл¤ себе чи своњх близьких такий вих≥д,
Х чи повТ¤зан≥ наркотики та ¬≤Ћ-≥нфекц≥¤, ¤кщо так, то ¤к саме,
Х чи вживанн¤ наркотик≥в соц≥альне ¤вище.
Ќа що треба звернути увагу: „и в≥дбуваютьс¤ зм≥ни щодо ставленн¤ до вживанн¤
(нав≥ть ймов≥рного) наркотик≥в ≥ готовност≥ говорити про це в учасник≥в
групи; в≥дстежити самовпевнен≥ вислови щодо наркозалежност≥; акцентуванн¤
на первинност≥ псих≥чноњ залежност≥, а також в≥дверте визнанн¤ того, що
наркотик здеб≥льшого сильн≥ший за бажанн¤ в≥дмовитис¤ в≥д нього.
ќч≥куван≥ результати: ¬плив на розум≥нн¤ загрози в≥д
вживанн¤ наркотик≥в дл¤ особистост≥, здоровТ¤, житт¤, визнанн¤ псих≥чноњ
залежност≥ в≥д вживанн¤ наркотик≥в ≥ сили наркотик≥в, формуванн¤ св≥домого
вибору на користь не вживанн¤ наркотик≥в. ¬плив на визнанн¤ того, що першоњ
спроби недостатньоњ дл¤ формуванн¤ залежност≥.
√ра: Уяк стати 100-в≥дсотковим наркоманомФ.
ћета: в≥дтворенн¤ шл¤ху наркоман≥в в≥д першого легковажного
досв≥ду з наркотиками через крим≥нал≥зоване житт¤ до смерт≥ в≥д наркозалежност≥.
ћетодика проведенн¤: ”часникам групи пропонуЇтьс¤ прот¤гом
20-30 хвилин скласти ≥нструкц≥ю Уяк стати 100-в≥дсотковим наркоманомФ,
пот≥м учасники групи д≥л¤тьс¤ своњми думками, питанн¤ми, переживанн¤ми,
емоц≥¤ми та складають сп≥льну ≥нструкц≥ю.
Ќа що треба звернути увагу: ƒотриманн¤ вимоги ставленн¤ до складанн¤ ≥нструкц≥њ
¤к до УсухогоФ, неемоц≥йного документа, де мають бути в≥дтворен≥ найменш≥
кроки в напр¤му дос¤гненн¤ результату. ќбговоренн¤ загальнолюдських та
особист≥сних ц≥нностей житт¤.
ќч≥куван≥ результати: ¬плив на розум≥нн¤ того, що розпочати
вживати наркотики легко, продовженн¤ њхнього вживанн¤ обовТ¤зково призведе
до конфл≥кт≥в ≥з законом, дуже ймов≥рного ≥нф≥куванн¤ ¬≤Ћ, руйнуванн¤
особистост≥, в≥дсутност≥ с≥мТњ, друз≥в, д≥тей, ≥, ¤к результат, житт¤
заради наркотик≥в - смерть, скор≥ше за все, в≥д передозуванн¤ чи в≥д хвороб
¤кими захвор≥ли через вживанн¤ наркотик≥в чи заразилис¤ в≥д друз≥в-наркоман≥в.
ѕеренесенн¤ загальнолюдських ц≥нностей на себе та своЇ житт¤.
ѕром≥жне опитуванн¤:
ƒомашнЇ завданн¤: Ћюдина ¤к сусп≥льна ≥стота. „и повинно
сусп≥льство дбати про проф≥лактику ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу, ¤кщо так, то ¤к≥ д≥њ повинн≥
бути спр¤мован≥ на людей, ¤к≥ вже опинилис¤ в зон≥ ризику чи п≥дход¤ть
до нењ.
«ан¤тт¤ 9
“ема: ѕроф≥лактика ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу ¤к проблема
сусп≥льства, а отже, ≥ кожноњ людини ¤к представника соц≥уму.
ћета: ¬плинути на розум≥нн¤ того, що проблеми ¬≤Ћ\—Ќ”ƒу
стосуютьс¤ вс≥х стор≥н особистого та сусп≥льного житт¤, вплив на формуванн¤
св≥домого та виваженого ставленн¤ до свого особистого житт¤ та свого житт¤
¤к члена сусп≥льства.
ћетод: ƒискус≥¤, ≥нформуванн¤, гра.
ѕитанн¤, ¤к≥ необх≥дно обговорити:
Х ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒ в ”крањн≥, особливост≥, перспективи та прогнози щодо поширенн¤
еп≥дем≥њ,
Х вплив економ≥чних ≥ соц≥альних чинник≥в на поширенн¤ ¬≤Ћ,
Х чи повинно сусп≥льство дбати про представник≥в найб≥льш уразливих щодо
¬≤Ћ/—Ќ≤ƒу людей, ¤к само,
Х наск≥льки доречн≥ в нашому сусп≥льств≥ стратег≥њ зменшенн¤ потреби,
зменшенн¤ шкоди тощо,
Х толерантне ставленн¤ до представник≥в найб≥льш уразливих щодо ¬≤Ћ/—Ќ≤ƒу
людей - просто фраза чи визнана потреба,
Х чи доречно говорити про допомогу цим люд¤м з≥ сторони сусп≥льства,
Х наск≥льки гуманне законодавство ”крањни на про¤ви антисоц≥альноњ повед≥нки,
в тому числ≥ з огл¤ду на ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒ (стосовно наркоман≥њ, комерц≥йного сексу
тощо),
Х чи готов≥ ми в≥дпов≥дати перед собою та сусп≥льством за св≥й життЇвий
виб≥р ≥ вчинки,
Х наск≥льки моЇ житт¤ - т≥льки мо¤ особиста справа.
Ќа що треба звернути увагу: «датн≥сть учасник≥в групи поЇднувати загальне
та особисте, переносити загальне на особисте, критичн≥сть ≥ в≥дверт≥сть
при висловлюванн¤х щодо свого особистого ставленн¤, вибору чи щодо своњх
д≥й.
ќч≥куван≥ результати: ¬плив на формуванн¤ розум≥нн¤ того,
що ¬≤Ћ маЇ в≥дношенн¤ до кожного, в≥дпов≥дальн≥сть кожного за св≥й виб≥р
≥ вчинки перед собою та перед сусп≥льством.
√ра: Уѕрава та обовТ¤зки моњ та моњх батьк≥в (дорослих)Ф.
ћета: ¬плив на формуванн¤ розум≥нн¤ того, що в≥к не дуже
впливаЇ на в≥дпов≥дальн≥сть за своњ д≥њ та нам≥ри.
ћетодика проведенн¤: ожний учасник групи прот¤гом 30
хвилин записуЇ права та обовТ¤зки своњ та своњх батьк≥в (дорослих). ѕот≥м
учасники обговорюють своњ думки, переживанн¤, емоц≥њ щодо цього та складають
загальн≥ права та обовТ¤зки своњ та батьк≥в (дорослих).
Ќа що треба звернути увагу: критичн≥сть щодо себе та батьк≥в (дорослих),
ч≥ткий розпод≥л ≥деального та реального.
ќч≥куван≥ результати: вплив на розум≥нн¤ особистоњ в≥дпов≥дальност≥,
а також необх≥дност≥ турботи про ближн≥х.
ƒомашнЇ завданн¤: ¬≤Ћ-≥нф≥кован≥ особи в нашому сусп≥льств≥.
«ан¤тт¤ 10
“ема: ¬≤Ћ - розплата, кара, випадок.
ћета: ¬плив на формуванн¤ толерантного ставленн¤ до ¬≤Ћ-≥нф≥кованих
людей.
ћетод: ƒискус≥¤, ≥нформуванн¤, рольова гра.
ѕитанн¤, ¤к≥ необх≥дно розгл¤нути:
Х чи зустр≥чалис¤ ви з ¬≤Ћ-≥нф≥кованими особами,
Х ¤к ставл¤тьс¤ до ¬≤Ћ-≥нф≥кованих в р≥зних крањнах св≥ту,
Х чи треба ≥золювати ¬≤Ћ-≥нф≥кованих в≥д сусп≥льства,
Х чи розповсюджуютьс¤ на ¬≤Ћ-≥нф≥кованих ос≥б права людини,
Х чи мають право ¬≤Ћ-≥нф≥кован≥ д≥ти навчатис¤ в школах, перебувати в
дошк≥льних закладах, ¤ких саме,
Х наск≥льки важливо, ¬≤Ћ-≥нф≥кований тв≥й друг чи н≥, чому,
Х чи маЇ право ¬≤Ћ-позитивна ж≥нка народжувати д≥тей,
Х чи ≥снують ситуац≥њ, д≥њ, ¤к≥ не можна в≥днести до ризиковних з огл¤ду
на ¬≤Ћ, але ¤к≥ все ж таки можуть стати причиною ≥нф≥куванн¤ ¬≤Ћ,
Х Уя не ¬≤Ћ-≥нф≥кований, оск≥льки не проходив спец≥альне досл≥дженн¤ щодо
цьогоФ - наск≥льки доречний такий висл≥в,
Х хто обоТ¤зково повинен знати, чи ¬≤Ћ-≥нф≥кований в≥н, чому,
Х чи треба знати, ¬≤Ћ-≥нф≥кований ти чи н≥.
Ќа що треба звернути увагу: в≥дверт≥сть та емоц≥йн≥сть учасник≥в групи,
наск≥льки њхн≥ судженн¤ в≥дпов≥дають в≥домост¤м, ¤к≥ вони отримали на
попередн≥х зан¤тт¤х, наск≥льки обговоренн¤ носить особист≥сних характер.
ќч≥куван≥ результати: формуванн¤ ставленн¤ до ¬≤Ћ-позитивних
людей ¤к до звичайних член≥в сусп≥льства, визнанн¤ њхн≥х прав на повноц≥нне
житт¤.
–ольова гра: Уя - ¬≤Ћ-≥нф≥кованийФ.
ћета: ¬≥дтворенн¤ емоц≥й ≥ почутт≥в ¬≤Ћ-≥нф≥кованих ос≥б.
ћетодика проведенн¤: ”часники групи с≥дають на ст≥льц≥
в коло, по черз≥ кожний с≥даЇ на п≥длогу та д≥литьс¤ своњми почутт¤ми,
¤к≥ виникли п≥сл¤ того, ¤к в≥н вимовив фразу: Уя - ¬≤Ћ-≥нф≥кованийФ. ”часники
групи ставл¤ть запитанн¤, ¤к≥ виникають у зв`¤зку з такою в≥двертою новиною
њхнього товариша, д≥л¤тьс¤ своњми враженн¤ми, в≥дчутт¤ми. ѕ≥сл¤ того,
¤к кожний в≥дчув себе в рол≥ ¬≤Ћ-≥нф≥кованого, учасники групи обм≥нюютьс¤
своњми почутт¤ми, переживанн¤ми, коли були в рол≥ У≥нф≥кованогоФ та Уне≥нф≥кованогоФ.
Ќа що треба звернути увагу: ќбовТ¤зковою умовою проведенн¤ Ї зосереджен≥сть,
серйозн≥сть ≥ максимальна ≥дентиф≥кац≥¤ учасник≥в групи в ц≥й роли. Ќеобх≥дно
обговорити, ¤к≥ почутт¤ виникали, коли знаходилис¤ в рол≥ ¬≤Ћ-≥нф≥кованого,
чи легко було говорити перед ус≥ма учасниками групи знизу-догори, коли
ти - Уб≥ла воронаФ, чи зТ¤вилос¤ в≥дчутт¤ страху, чи зм≥нилос¤ ставленн¤
до ймов≥рних ¬≤Ћ-позитивних, ¤к саме.
ќч≥куван≥ результати: ≈моц≥њ та переживанн¤ створ¤ть
умови дл¤ розум≥нн¤ важливост≥ виваженост≥ особистих р≥шень ≥ вчинк≥в,
а також дл¤ люд¤ного ставленн¤ до ¬≤Ћ-позитивних, знайомих ≥ незнайомих.
«аключне опитуванн¤:
ѕ≥дведенн¤ п≥дсумк≥в роботи групи: ќбм≥н м≥ж учасниками групи думками
щодо сп≥льноњ роботи, враженн¤ми, побажанн¤ми, нам≥рами, мр≥¤ми.
Issued by All-Ukrainian
Harm Reduction Association, non-profit, non-government, professional,
charity organization
dedicated to HIV/AIDS prevention and drug related harm reduction.
© UHRA 2003 All rights reserved.
|